مصباح الهدی
اللهم عجل لولیک الفرج
قالب وبلاگ
حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست یکروزه معاونین سازمان و مدیران کل ستادی و استانی با موضوع موقوفات حوزه های علمیه با اشاره به اینکه از سال 92 مدیریت موقوفات حوزه های علمیه از سوی مدیران و شورای عالی حوزه به مرکز مدیریت حوزه های علمیه واگذار شده است، اظهارداشت : کمیته مشترک موقوفات حوزه های علمیه با حضور مسئولان اوقاف و مرکز مدیریت حوزه ها در سال 92 تشکیل شد و تاکنون 32 جلسه که اکثرا استانی و شهرستانی بوده است ، تشکیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در مجموع در این جلسات 175 مصوبه صادر شده است، گفت : برخی از این مصوبات اجرایی و برخی دیگر نیز در حال پیگیری برای اجراست.
 
شرفخانی با اشاره به اینکه در هرکدام از این جلسات سهمیه ایجاد وقف جدید برای حوزه های علمیه استانها تعیین می شود ، تصریح کرد : تاکنون 80 وقف جدید توسط حوزه های علمیه با نیت هزینه برای حوزه ها در کشور ثبت شده است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آمار موقوفات حوزوی تصریح کرد: حدود 2700موقوفه با نیت های مرتبط با حوزه های علمیه در کشور داریم که از این تعداد1879 موقوفه غیرمتصرفی و 806 موقوفه متصرفی و 15 موقوفه اشتراک تولیت است که از این تعداد نیز 820 موقوفه انتفاعی و 1980 موقوفه منفعتی است.
 
وی ادامه داد : در مجموع موقوفات حوزوی دارای 171 هزار و 511 رقبه است که از این تعداد نیز 3493 رقبه انتفاعی و 168 هزار رقبه منفعتی است.
 
شرفخانی با اشاره به میزان درآمدهای این موقوفات گفت: در سال 88 موقوفات حوزوی تنها 800 میلیون تومان درآمد داشت اما با تلاشها و برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 93 این رقم به 10 میلیاردتومان افزایش یافت و در مجموع از سوی سازمان اوقاف 18 میلیاردتومان در سال گذشته به حوزه های علمیه اختصاص یافت.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در استان کهکیلویه و بویراحمد هیچ موقوفه ای برای حوزه های علمیه نداریم ، تصریح کرد: استانهای ایلام، بوشهر و اردبیل دارای کمترین موقوفات و استانهای خراسان رضوی ، تهران و فارس دارای بیشترین موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه هستند.
 

ادامه مطلب

[ شنبه 21 شهریور 1394  ] [ 10:00 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

لاله افتخاری اظهار داشت: چنین تولیدات سینمایی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که وظیفه سینمای جمهوری اسلامی پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری و سوالات تاریخی مخاطبان عام خود است.در خصوص فیلم «محمد رسول الله(ص)» آخرین اثر مجید مجیدی گفت: در طول تاریخ و خصوصا در دهه‌های اخیر درباره پیامبر اکرم(ص) شبهاتی مطرح شده به طوریکه امروز شبهاتی نسبت به جایگاه و عصمت ایشان و همچنین منبع ‌و آغاز وحی مطرح می‌شود که این فیلم پاسخ عملی به تمام این شبهات است.

 
وی ضمن بیان اینکه «برخی منابع تاریخ اسلام تحریف شده است» تصریح کرد: فیلم محمد رسول الله(ص) مبتنی بر منابع صحیح و معتبر تاریخی بوده و همه مقررات و الزامات در آن رعایت شده و فیلم بسیار فاخر و ارزشمندی است.
 
رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چنین تولیدات سینمایی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که وظیفه سینمای جمهوری اسلامی پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری و سوالات تاریخی مخاطبان عام خود است.
 
وی بیان کرد: اگرچه بنده تخصصی در زمینه هنری ندارم اما آنچه تشخیص دادم همه موارد هنری هم در فیلم رعایت شده بود به طوری که انسان خودش را کاملا در محیط می‌بیند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.
 
افتخاری با اشاره به بخشی از فیلم که ما در حضرت پیامبر از دنیا می‌رود گفت: این بخش مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد و ما که خودمان مادر هستیم مظلومیت و غربت آن حضرت را با از دست دادن مادرشان به خوبی درک می‌کنیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی همین مقطع از فیلم که آن حضرت مادرشان را از دست می‌دهند می‌تواند برای همه افرادی که در زندگی با مشکلات فراوان مواجه هستند، درسی باشد که چطور با تفکر درست در مشیت خداوند و با پیروی از آن حضرت می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
 

ادامه مطلب

[ شنبه 21 شهریور 1394  ] [ 09:58 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

در کتاب «مجمع البیان» نوشته شده است که به عنوان نمونه درباره سوره قیامت، قاریان کوفی آیات این سوره را 40 دانسته‌اند ولی قاریان دیگر 39 آیه دانسته‌اند. این تفاوت‌ در تعداد آیات از کجا به وجود آمده است؟


 
پاسخ: درباره شماره آیات قرآن مجید اقوال مختلفی نقل شده است؛ مانند این‌که برخى گفته‌اند مجموع آیات قرآن بیش از شش هزار آیه است،[1] ولی عدد صحیح آیات، طبق روایت کوفی‌ها که صحیح‌ترین روایات است، 6236 آیه است[2] که ابو عبد الرحمن سلمى از حضرت على(ع) نقل کرده است.[3] اما دلایلی وجود دارد که منجر به برخی اختلافات در تعداد آیات شده است که از آن جمله می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:
 
1. پیامبر اکرم(ص)، گاهى به علت پیوستگى مطلب‏، آیه را بدون وقفه می‌خواند و به آیه دیگر وصل می‌فرمود و یا به علت تمام شدن یک مطلب‏ در وسط آیه توقف می‌کرد؛ در نتیجه، این توهّم پیش می‌آمد که آیه تمام شده است و یا بالعکس. این امر، باعث اختلاف روایات در شماره‏ آیات‏ قرآن شده است؛ به همین جهت، نظر صحیح در مورد شماره‏ آیات‏، به صحت و استوارى روایت آن بستگى دارد.[4]
 
2. در مصاحف مختلفى که عثمان به اطراف فرستاد هیچ‌گونه علامتى به کار نرفته بود و در شهرهاى مختلف به قرائت‌هاى مختلف اتکاء می‌شد و آن اختلاف قبلى در مصاحف به این‌جا نیز رخنه کرد.[5]
 
سیوطى در اتقان گفته است: «مسلمانان اجماع دارند قرآن داراى شش هزار آیه است. آن‌گاه در رقمى که افزون بر این عدد است اختلاف کرده‌اند». وی می‌گوید: «سبب اختلاف در عدد آیات این است که پیامبر(ص) بر سر هر آیه‌اى که می‌رسید از خواندن باز می‌ایستاد تا جبرئیل جاى آن‌را مشخّص کند و هنگامى که محلّ آن‌را [به وسیله جبرئیل که به او ابلاغ می‌کرد] می‌فهمید آن‌را براى تمام کردن وصل می‌کرد به آیه قبل، در آن هنگام شنونده گمان می‌کرد فاصله‌اى در بین نیست».[6]
 
طبرسى در فنّ اوّل از دیباچه تفسیر مجمع البیان در تعداد آیات قرآن و سود شناختن آن می گوید: «باید دانست رقمى را که اهل کوفه در شماره آیات گفته‌اند صحیح‌تر از اعدادى است که دیگران گفته‌اند و زنجیره سندش برترى دارد؛ چون آنان از امیرالمؤمنین على ابن ابی‌طالب(ع) گرفته‌اند».[7]
 
امروز تقریباً بیشتر آیات قرآنى از نظر شماره به طریق کوفیان است که ابو عبد الرحمن سلمى از امام على(ع) نقل کرده است.[8]
گفتنی است؛ سوره قیامت در مکّه نازل شده و قاریان کوفه که در رأس آنان امیر المؤمنین علىّ بن ابی‌طالب(ع) است، عدد آیات این سوره را 40 و دیگران 39 دانسته‏اند. قرّاء کوفه در آیه «لِتَعْجَلَ بِهِ»[9] اختلاف کرده‏‌اند.[10]
 
 
 
منابع:
 
[1]. درباره آگاهی از این اقوال ر.ک: سیوطی، جلال الدین، الإتقان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص 233 - 234، بیروت، دار الکتاب العربى‏، چاپ دوم، 1421ق؛ میر محمدى زرندى،‏ سید ابو الفضل، بحوث فی تاریخ القرآن و علومه، ص 96 – 97، قم، مؤسسة النشر الاسلامى‏، چاپ اوّل‏، 1420ق.
[2]. سخاوى‏، على بن محمد بن عبد الصمد، جمال القراء و کمال الإقراء، ج ‏2، ص 560، بیروت، مؤسسة الکتب الثقافیه،‏ چاپ اوّل‏، 1419ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏10، ص 614، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش؛ رامیار، محمود، تاریخ قرآن، ص 570، تهران، امیر کبیر، چاپ سوم‏، 1369ش.
[3]. الإتقان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص 234 - 235؛ حسینى جلالى‏، محمد حسین، دراسة حول القرآن الکریم، ص 47، بیروت، مؤسسة الاعلمى، ‏ چاپ اوّل‏، 1422ق.
[4]. ر. ک: حجتى، محمد باقر، تاریخ قرآن کریم، ص 66 - 72 و 81 - 82، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ ششم‏، 1372ش.
[5]. تاریخ قرآن، ص 570؛ عظیم‌زاده، فائزه، رضى، بى بى سادات، پویازاده‏، اعظم، نگرشى نوین بر تاریخ و علوم قرآنى، ص 39، تهران، بنیاد قرآن‏، چاپ اوّل‏، 1380ش.
[6]. الاتقان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص 233.
[7]. مترجمان، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق، ستوده، رضا، ج ‏1، ص 15، تهران، فراهانی، چاپ اول، 1360ش.
[8]. نگرشى نوین بر تاریخ و علوم قرآنى، ص 39.
[9]. قیامت، 16.
[10]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏10، ص 594، تهران، انتشارات ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
 

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 10 شهریور 1394  ] [ 03:13 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 1 ]

کتابخانه آستان قدس رضوی گنجینه‌ای غنی از نسخ خطی فارسی و عربی مربوط به سده‌های مختلف تاریخ اسلام است که هر کدام از این منابع، روشن‌کننده بخشی از هویت تمدن بزرگ اسلامی است.

 
 یکی از بخش‌های چشم‌نواز و جان‌نواز از این کتابخانه، بخش مصاحف شریف است که به دست کاتبان و با ذوق هنرمندان آمیخته شده است. عمده این مصاحف شریف از ارزش بالای هنری برخورداراند، چراکه اکثر این نسخ به فرمان شاهان کتابت شده و رسم در جامعه فرهنگی جهان اسلام بر این بوده که بیشترین ذوق و هنر برای کتابت و تذهیب آنها به کار رود.
 
دست خط متبرک امام رضا (ع )
 
 
در کتابخانه آستان قدس رضوی علاوه بر وجود مصاحف شریف در دوره‌های مختلف، بخشی نیز به قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) اختصاص دارد. در این بخش‌ قرآن‌هایی منسوب به امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) نگهداری می‌شود. از جمله قرآن‌های بسیار نفیس در این بخش، قرآنی‌ست منسوب به دست‌خط مبارک امام رضا(ع) که همزمان با دهه کرامت به نمایش برای علاقه‌مندان درآمده و در روزهای اخیر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

ادامه مطلب

[ چهارشنبه 4 شهریور 1394  ] [ 04:12 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By RASEKHOON :.
درباره وبلاگ

مصباح الهدی برنامه ای برگرفته از قرآن و اهل بیت (ع) برای زندگی سعادتمندانه به شما می دهد
نویسند وبلاگ
آمار سایت
كل بازديدها : 114200 نفر
كل مطالب : 367 عدد
تعداد کل نظرات: 33 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ: شنبه 16 شهریور 1392 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 29 تیر 1396 
امکانات وب
دعای فرج