مصباح الهدی
اللهم عجل لولیک الفرج
قالب وبلاگ

ه نقل از روابط عمومی رسانه ملی شبكه های تلویزیونی كه هرسال در روزهای آغازین فروردین تدارك برنامه های متنوع و شادی را برای مخاطبان می دیدند امسال به مناسبت تقارن این روز ها با ایام فاطمیه تلاش كردند مجموعه های تلویزیونی كوتاهی را آماده پخش كنند . این مجموعه ها علاوه بر جذابیت موضوعی ، احترام ایام فاطمیه را نیز در رسانه ملی حفظ خواهند كرد.

شبكه یك به این مناسبت سریال فوق سری را هر شب ساعت 22 روی آنتن می برد .  این مجموعه ساعت 8 صبح و 14 بعدازظهر روز بعد بازپخش می‌شود.

"فوق سری" به كارگردانی مهدی فخیم‌زاده و تهیه‌كنندگی سیدمحمود رضویساخته می شود .

در این سریال محمد صادقی نقش مجید باستان ، رئیس باند خلافكاران را بازی می‌كند . مهدی فخیم‌زاده در كنار كارگردانی ایفاگر دو نقش با نام سرهنگ نصراللهی و ناصر پاپتی

نقش آفرینی خواهد كرد .حبیب دهقان نسب نقش سرهنگ احمد نادری، رامین راستاد نقش خلافكار، شقایق فراهانی نقش همسر سرهنگ و شاهرخ فروتنیان نقش خواستگار را ایفا می‌كنند.

این سریال با همكاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و گروه سریال‌های شبكه یك تولید می‌شود و نحوه پیشگیری، برخورد با عاملان فروش مواد مخدر و نفوذ تولیدكنندگان و پخش‌كنندگان مواد مخدر بین جوانان را به تصویر می‌كشد.

شبكه دو "بزم آخر" را به همین مناسبت در روز های اول فروردین به روی آنتن می برد .  جمال گلی، تهیه‌كننده مینی سریال «بزم آخر» كه از اول تا چهارم فروردین ماه از شبكه دو پخش می‌شود، درباره اولین قسمت این اثر به جام‌جم گفت: اولین قسمت با تحقیقات رضوان ( الهام چرخنده) شروع می‌شود كه به سراغ یك تعزیه‌خوان قدیم تهران می‌رود كه مهدی فقیه نقش او را بازی می‌كند. همزمان پدرش (آتیلا پسیانی) برای برپایی مراسم تعزیه در ایام فاطمیه با مشكل جدی رو‌به‌رو می‌شود و... . وی در حال تحقیق برای طرح پایان نامه خود در رشته تئاتر درباره نمایش‌های آئینی و بخصوص تعزیه درگیر ماجراهای پیچیده‌ای می‌شود و به حقایقی دست پیدا می‌كند. شبكه دو پس ازایام فاطمیه مخاطبان خود را به تماشای سریال "درحاشیه " ساخته مهران مدیری دعوت خواهد كرد .

"مهر طوبی" مینی سریالی است كه شبكه سه سیما در این ایام روی آنتن خواهد برد. 

مینی سریال «مهر طوبی» از اول تا پنجم فروردین از این شبكه پخش می‌شود . سیدمجید موسویان، كارگردان این اثر است . مهر طوبی ،  هفت داستان را به شكل موازی روایت می‌كند كه محور همه آنها مادر است . در خلاصه داستان این سریال به قلم هومان فاضل آمده است: عادل كیایی وصیت می‌كند پس از مرگش فرزندش محسن،  زنی به نام طوبی طاهریان را پیدا كند. محسن موظف است پولی را به او برساند و پس از گرفتن رسید پول و اخذ رضایت از طوبی می‌تواند به بقیه ارث پدرش دست‌یابد . محسن كه نشانه‌های روشنی از طوبی در اختیار ندارد جستجو را شروع می‌كند، اما در این مسیر با واقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شود. مهدی سلوكی و مهران رنجبر در این سریال نقش دو دوست را بازی می‌كنند .

شبكه آموزش ویژه برنامه ادبی باغ یاس را تقدیم بینندگان خود می كند .

این مشاعره بنا به تقارن نوروز با ایام فاطمیه هرشب ساعت 20 با اجرای اسماعیل‌آذر پخش می‌شود .

شبكه مستند به خاطر تقارن نوروز و ایام فاطمیه ،مجموعه مستندهایی در رثای حضرت زهرا(س) پخش می كند . مستند «كوثر» یكی از این ویژه هاست كه همزمان با ایام فاطمیه از این شبكه پخش می شود.

سر به راه در شبكه 5 آماده نمایش شده است .

سریال سر به راه به كارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌كنندگی ایرج محمدی در فروردین امسال از شبكه پنج پخش می‌شود . قصه سریال سر به راه درباره جوان سر به هوایی است كه به جای زندان، مجبور به گذراندن دوره محكومیت خود در یك موسسه خدمات اجتماعی می‌شود و این موسسه جایی نیست جز خانه یاس . نقش این جوان را كه به مرور زمان و پیش آمدن اتفاقاتی تغییر رویه می‌دهد، سیاوش خیرابی بازی می‌كند كه نامش در این سریال شهاب است. این موسسه نگهبانی هم با نام عظمت دارد كه نقش او را ارژنگ امیرفضلی بازی می‌كند .

مسعود كرامتی در این سریال نقش یحیی، مسئول خانه یاس را بازی می‌كند. این موسسه كودكان بی‌سرپرست را نگهداری می‌كند. یحیی دو دختر به نام‌های ریحانه و رعنا دارد كه نقش‌های آنها را به ترتیب الناز حبیبی و شقایق دهقان بازی می‌كنند. بیژن بنفشه‌خواه نقش حمید داماد خانواده را به عهده دارد .

سریال «آسمان من» را هم می توانید در این ایام از شبكه افق ببینید .

این مجموعه را محمدرضا آهنج كارگردانی كرده است و داستان آن درباره امنیت پرواز است. دانیال حكیمی، صالح میرزاآقا، امیر آقایی، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، امین حیایی، پژمان بازغی، حامد بهداد، سروش صحت و... در این سریال بازی می‌كنند.

شبكه شما هم سریال تلخ و شیرین را برای نوروز تدارك دیده است. این سریال را حسن آخوندپور، سروش محمدزاده و احمد شادكامی كارگردانی كرده‌اند .

 

ادامه مطلب

[ جمعه 29 اسفند 1393  ] [ 01:38 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

حدیثی که در ذیل آمده است از حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است:


عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود، فالَ: اتَیْتُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْها، فَقُلْتُ: ایْنَ بَعْلُکِ؟ فَقالَتْ(علیها السلام): عَرَجَ بِهِ جِبْرئیلُ إلَی السَّماءِ، فَقُلْتُ: فیما ذا؟ فَقالَتْ: إنَّ نَفَراً مِنَ الْمَلائِکَهِ تَشاجَرُوا فی شَیْیء، فَسَالُوا حَکَماً مِنَ الاْدَمِیّینَ، فَاَوْحیَ اللّهُ إلَیْهِمْ انْ تَتَخَیَّرُوا، فَاخْتارُوا عَلیِّ بْنِ ابی طالِب (علیه السلام).

عبد اللّه بن مسعود گوید: روزی بر فاطمه زهراء(علیها السلام)وارد شدم و عرضه داشتم: همسرت کجا است؟ فرمود: همراه جبرائیل به آسمان عروج نموده است، گفتم: برای چه موضوعی؟! فرمود: بین عدّه ای از ملائکه الهی مشاجره ای شده است; و تقاضا کرده اند یک نفر از آدم ها بین ایشان حکم و قضاوت نماید; و خداوند به ملائکه وحی فرستاد: خودتان یک نفر را انتخاب نمائید; و آن ها هم حضرت علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) را برگزیدند.
 

                                                          اختصاص شیخ مفید: ص ۲۱۳
 

ادامه مطلب

[ دوشنبه 25 اسفند 1393  ] [ 02:14 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

رسول خدا فرمود: هرکس فرزندش را ببوسد خدا برایش نیکی می نویسد؛ همچنین فرمود: فرزندانتان را زیاد ببوسید، به راستی که برای شما در برابر هربوسه درجه ای در بهشت است که مسافتش پانصد سال است.
عبدالله بن مسعود می گوید: نزد پیامبربودم. وقتی حسین بن علی وارد شد پیامبر وی را گرفت و او را بوسید... و دهانش را بر دهان وی نهاد و فرمود: خدایا! من او را دوست می دارم، پس تو نیز دوست بدار او را و هرکه وی را دوست می دارد.


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 21 اسفند 1393  ] [ 05:12 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

حضرت موسی (ع) در مناجات خود با پروردگارش عرض کرد: یا رَب ما لِمَن شَیَّعَ جَنازَة؛ پروردگارا ثواب کسی که تشییع جنازه کرد چیست؟

خطاب رسید: اَوَّکِلَّ بِهِ مَلائِکَةُ مِن مَلائِکَتی مَعَهُم رایاتُ یُشَیعُونَهُم مِن قُبُورِهِم اِلی مَحشَرِهِم؛ همانا فرشتگانی از فرشتگانم را بر او می گمارم که با داشتن پرچم ها آنان را از قبرهایشان تا روز حشر تشییع کنند.

همچنین علی بن ابیطالب (ع) می فرمایند: اَوَّلُ ما یُتحَفُ بِهِ المُؤمِنُ قیِ قَبرِه أن یُغفَرَ لِمَن تَبعَ جَنازَتَهُ؛ نخستین تحفه ای که در قبر به شخص مؤمن داده می شود این است کسانی که جنازه ی او را تشییع کرده اند آمرزیده می شوند.

منابع:

1-شیخ صدوق. من لا یحضره الفقیه، ج1: 162.

2-شیخ حر عاملی. وسایل الشیعه، ج1: 820.

3- بیگم آزرمی، مردگان از ما چه می خواهند: 69، 73.


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 21 اسفند 1393  ] [ 05:11 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

قصص و نام دیگرش «موسی و فرعون»۱ بیست و هشتمین سوره قرآن است که مکی و ۸۸ آیه دارد.

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله روایت شده است: اگر کسی سوره قصص را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که حضرت موسی علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کرده اند به او حسنه داده می شود و تمامی فرشتگان آسمان و زمین در روز قیامت، به سود او شهادت می دهند که او راستگو و درستکار بوده است. ۲

آثار و برکات سوره

۱) شفای همه دردها
در آثار و خواص سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده: اگر سوره قصص را بنویسند و آنگاه با آب آنرا بشویند، همه دردها و ناراحتی ها از آنها برطرف می شود. ۳

۲) درمان درد شکم و کبد و طحال
از امام صادق علیه السلام نقل شده: اگر نوشته سوره قصص را بر کسی که درد شکم یا بیماری طحال یا درد کبد یا هر گونه درد دیگری در درون بدن دارد بیاویزند، بهبود می یابد. ۴

 ۳) برای ترس از حاکم و شخص قدرتمند
از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده: برای ترس از سلطان و حاکم ۷ بار بگویید: (آیه ۳۵) « بسم الله و بالله قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَنَجْعَلُ لَکُمَا سُلْطَانًا فَلَا یَصِلُونَ إِلَیْکُمَا بِآیَاتِنَا أَنتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغَالِبُونَ » ؛ گفت: تو را به برادرت قویدست خواهیم کرد و برایتان حجتی قرار می دهیم به سبب نشانه هایی که شما را داده ایم، به شما دست نخواهند یافت شما و پیروانتان پیروز خواهید بودو این دستور را در کنار نهر آبی جاری بگو و هر گاه از نماز شب فارغ شدی پیش از آن که نماز صبح را بخوانی ۷ بار این دستور را انجام بده. إن شاءالله هیچ چیزی به تو زیان نخواهد رساند. ۵

 ۴) رویارویی با ظالم
در رویارویی با ظالمان گفته شده که آیات ۷۰-۶۸ سوره قصص را هنگامی که بر حاکم ستمگری وارد می شود ۷ بار بخواند و آنگاه ۳ بار بگوید:« اللهُ غالبُ أمْرِهِ» از شر ستمهای او در امان می ماند. ۶

پی نوشت:
(۱)درمان با قرآن، ص۶۸
(۲) مجمع البیان،ج۷، ص۴۱۲
(۳)تفسیرالبرهان، ج۴،ص۱۹۹
(۴)المصباح کفعمی، ص۴۵۶
(۵) طب الائمه، ص۳۵
(۶) خواص القرآن و فوائده، ص۷۲
منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا کریمی»


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 21 اسفند 1393  ] [ 05:08 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

حدیثی که در ذیل آمده است از حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است:

قالَتْ علیها السلام :

 الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ اقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ.

 همیشه در خدمت مادر و پاى بند او باش ، چون بهشت زیر پاى مادران است ؛ و نتیجه آن نعمت هاى بهشتى خواهد بود.

                                                      كنزل العمّال : ج 16، ص 462


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 21 اسفند 1393  ] [ 05:07 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

کسانی که خود شهامت از خودگذشتگی ندارند در برابر عظمت انسان‌های از جان گذشته سر به احترام فرود آورده، کرنش می‌کنند و زبان به مدح و ستایش آنان می‌گشایند. در فرهنگ دینی نیز ایثار و شهادت علاوه بر ارزش معنوی و روحانی بسیار بالا نیکنامی و نزدیک شدن به خداوند را در پی دارد و حتی در قرآن بر این عمل تأکید بسیاری شده و به صراحت از شهدا به عنوان زندگانی که در پیشگاه حق روزی می‌خورند، نام برده شده است.
اما تبیین عناصر فرهنگ ایثار و شهادت نیاز به ارائه یک پیش‌زمینه مفصل و تحلیل اساسی در دوره‌های مختلف دارد که در حوصله این نوشته نمی‌گنجد و کماکان در حد بضاعت‌مان با ایجاز بسیار به شکل فشرده به عناصر اساسی این فرهنگ جاودان و گرانسنگ اشاره می‌کنیم. ابتدا واژه ایثار و شهادت را تعریف کنیم:

ایثار: این کلمه در فرهنگ بزرگ سخن

حسن انوری به معنای بذل و گذشت کردن از حق خود برای دیگران و نفع دیگری یا دیگران را به خود ترجیح دادن آمده است. در لغت‌نامه دهخدا این کلمه به معنای غرض دیگران را برخود مقدم داشتن، برگزیدن و منفعت غیر را بر خود مقدم داشتن است که این نشان از کمال درجه سخاوت است.

شهادت: یعنی کشته شدن در راه خدا. به فرموده شهید مطهری شهادت مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس است، عملی اختیاری و کاملاً آگاهانه که برای بهبود شرایط و یاری به همنوعان برگزیده می‌شود. شهید مطهری از شهدا به عنوان شمع محفل بشریت یاد کرده است.

استاد شهید مطهری می‌نویسد: اسلام همیشه نیازمند به شهید، حماسه‌های جدید و آفرینش‌های تازه است که روح قهرمانی می‌دمند و جامعه را از سکون و رکود باز می‌دارند.

عنصر دیگر نیکوکاری به کمال و پرورش خصائل پسندیده در جامعه به عنوان الگویی نامی است. قرآن بالاترین درجه نیکوکاری را انفاق و گذشت از آنچه که مورد علاقه شدید انسان است، معرفی می‌کند وچه علاقه‌ای بیشتر از گوهر جان که فرد آن را برای اعتلای نیکوکاری در حداعلی فدا کند؟ خداوند در آیه 92 سوره آل‌عمران می‌فرماید: هرگز به حقیقت نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آنچه دوست می‌دارید (در را ه خدا) انفاق کنید. از این رو در جای جای قرآن به این که به مسکین و یتیم و اسیر غذای مورد نیاز خود را اعطا کنید تأکید شده است و اطعام کردن در حالی که خود نیازمند هستید، عملی توأم با ایثار در هنگام نیاز شدید است که همه را در بر می‌گیرد و بالاترین چیز که مورد علاقه انسان است و موجب تلاش و کوشش اوست. وقتی فرد به اوج عظمت و فداکاری برسد این بهترین سرمایه وگوهرش را در راه خدا ایثار می‌کند.

از این روست که بین سابقون و متقیان واقعی مسابقه‌ای در نیکی به وجود می‌آید که سبب خشنودی خداوند می‌شود و خدای تعالی به آن فخر فروخته و از این انسان‌ها به نیکی یاد می‌کند و این انسان اشرف مخلوقات به معنای واقعی است. «السابقون، السابقون، اولئک المقربون» اینان درجه نزدیکی به خالق یگانه را دریافت می‌دارند و این مسابقه خوبی‌ها بهترین الگو برای تمام جوامع و یکی از برجسته‌ترین عناصر فرهنگ ایثار و شهادت است.

عنصر دیگر این فرهنگ انتخاب آگاهانه مرگ است آنان که در راه خدا جهاد می‌کنند و در سماع تیر، تیغ و ترکش و مرگ جانانه به سماع عارفانه شهادت می‌پردازند با آگاهی تمام دست به انتخاب می‌زنند و برای کسب رضایت خالق و بهبود خلق جانانه می‌کوشند و به اوج اخلاص می‌رسند.

اخلاص و گذشتن از صافی‌های گوناگون برای یافتن ناب‌ترین گوهر وجود نیز یکی دیگر از عناصر این فرهنگ والا و بی نظیر است. شهید مطهری می‌نویسد: شهادت واژه‌ای است که در اسلام قداست خاصی دارد. در عرف خاص اسلامی ‌هاله‌ای از نور این کلمه را فرا گرفته است این کلمه در همه عرف‌ها توأم با قرائت و عظمت بشریت یاد کرده است.

خداوند انسان را به دمیدن روح خود مفتخر کرد. و این راز شکوه و عظمت بعد معنوی و شخصیت ملکوتی انسان است و ارزش جسم خاکی تنها در حفاظت و مراقبت از روح خداوند است. از دیدگاه قرآن زندگی در ابدیت تجسم می‌یابد. چنان که در آیه 64 سوره عنکبوت بدان اشاره شده است که این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست و زندگی واقعی در سرای آخرت است اگر می‌دانستند.
یا در آیه 7 سوره روم می‌فرماید: «آنها فقط ظاهری از زندگی دنیا را می‌دانند و از آخرت (و پایان کار) غافلند.»

تنها موجودی که دارای زندگی واقعی است، چنان که در آیات 26 و 27 سوره الرحمن خداوند می‌فرماید: «همه کسانی که روی آن زمین هستند فانی می‌شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می‌ماند» خداوند است.

انسان کامل، مشتاق ملاقات و وصل به یگانه معبود و خداوند بلند مرتبه و صاحب تمام کائنات و هستی است. این نگرش نبوت به نظام هستی و فلسفه آفرینش، مرگ را برای انسان لذتبخش و خوشایند می‌سازد، خاصه مرگی را که در راه رضای خداوند و بذل جان برای دیگر موجودات اوست و در نهایت خشنودی یگانه هستی بخش را به دنبال دارد.از این رو عنصر اساسی فرهنگ ایثار و شهادت پیوستن به خالق یکتاست که سرمنشأ و پایه اساسی و ستون این فرهنگ را تشکیل می‌دهد.

 فداکاری، ارزش مذهبی

فداکاری ارزش جهانی و فرامذهبی است و همه به آن به دیده تکریم و احترام می‌نگرند و از این رو همیشه قهرمانان و ایثارگران در اذهان عمومی انسان‌ها و حافظه تاریخی اقوام، زنده و جاویدند، چنان که خداوند مژده این امر را به انسان‌ها داده است. از او هستیم و به او می‌پیوندیم. این عنصر اساسی فرهنگ ایثار و شهادت است گذشتن از زندگی حقیر و فانی این دنیا، برای پیوستن به خالق بزرگ و یکتا و زندگی در کنار او تا ابدیت.

عنصر دیگر این فرهنگ بی‌مانند کرامت و منزلت انسان است. انسانی که به خاطر رضای خالق خدمت به خلق جان خود را فدا می‌کند در زمره افراد برگزیده جای دارد و خود را به مرتبه ای والا هدایت می‌کند. او پوسته تنگ و حقیر این دنیا را می‌شکافد و همچون کرمی در پیله دنیا پروانه وار به معبود خود می‌پیوندد و عزت و سعادت جاوید می‌یابد. خداوند در آیه 38 سوره توبه می‌فرماید : «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چرا هنگامی که به شما گفته می‌شود به سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید بر زمین سنگینی می‌کنید (و سستی به خرج می‌دهید)؟ آیا به زندگی دنیا به جای آخرت راضی شده‌اید؟ یا اینکه متاع فربیده دنیا در برابر آخرت جز اندکی نیست.»

عنصر مهم دیگر این فرهنگ عزت یافتن در دنیا و آخرت است چنان که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: هیچ قطره‌ای نزد خداوند عزیز و بزرگ، محبوب‌تر از قطره خونی که در راه خداریخته شود نیست. هیچ وقت خون شهید هدر نمی‌رود، خون شهید به زمین نمی‌ریزد، خون شهید هر قطره‌اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون می‌گردد و وارد پیکر جامعه می‌شود.(کلینی 5315).

از دیگر عناصر فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان به پویایی و تکامل انسان اشاره کرد. انسانی که خود را آماده می‌کند تا به مرحله‌ای برسد که جان فدای دوست کند. انسانی پویاست که همواره رو به سوی کمال دارد و این کمال گرایی که در جان همه انسان‌ها به شکل فطرت وجود دارد فقط توسط عده‌ای خاص پرورده شده و به مرحله تکامل می‌رسد. آنان اهل حرکت و هجرتند و لحظه‌ای آرام نمی‌گیرند و ایستادگی می‌کنند و سکون را موجب مرگ و ذلت و خواری می‌پندارند.

اینان با انتخاب شهادت در کالبد جامعه روح حرکت و حماسه و رضایت خالق و بهبود اوضاع خلق جانانه می‌کوشند و به اوج اخلاص می‌رسند.

 انسان های دلباخته

اخلاص و گذشتن از صافی‌های گوناگون با یافتن نابترین گوهر وجود نیز یکی دیگر از عناصر این فرهنگ والا و بی نظیر است. شهید مطهری می‌نویسد : چیزی که هست معیارها و ملاک‌ها متفاوت است از نظر اسلام هرکس به مقام و درجه شهادت نائل آید، یعنی واقعاً در راه هدف‌های عالی اسلامی به انگیزه برقراری ارزش‌های واقعی بیشتر کشته بشود به یکی از عالی‌ترین و واقعی‌ترین درجات و مراتبی که یک انسان ممکن است در مسیر صعودی خود نائل شود رسیده است.

شهید کسی است که به فداکاری و از خودگذشتگی خود و با سوختن و خاکستر شدن محیط را برای دیگران مساعد می‌کند.

شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوختن فعال شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش یابند و کار خویش را انجام دهند. شهیدان شمع محفل بشریتند. آنان که هستی خود را برای وصال به دوست مهیا کرده‌اند از دامهای منیت رهیده و شیطان را در بند کشیده و او را به یأس کشانده‌اند. شهید به زندگی راستین می‌رسد و عنصر قرب الهی را بدست آورده و الگویی بی‌مانند برای دیگران می‌سازد و این را شاید بتوان یکی دیگر از عناصر اساسی این فرهنگ به حساب آورد چراکه همواره قهرمانان و شهدا الگویی برای انسانهای آزاده و جوانان در جوامع بشری به حساب می‌آیند.

این‌ها همه قطره‌ای بود از دریای عناصر این فرهنگ گرانسنگ که واقعاً تبیین آن صدها قلم و خروارها کاغذ می‌طلبد. این چکیده شاید تلنگری باشد برای محققین که هرچه بیشتر در این زمینه بنویسند و اندیشه کنند و پرده از جنبه‌های بی حد این فرهنگ بی مانند یعنی فرهنگ ایثار و شهادت بردارند.
  


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 21 اسفند 1393  ] [ 05:06 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

رسول خدا فرمود: هرکس فرزندش را ببوسد خدا برایش نیکی می نویسد؛ همچنین فرمود: فرزندانتان را زیاد ببوسید، به راستی که برای شما در برابر هربوسه درجه ای در بهشت است که مسافتش پانصد سال است.
عبدالله بن مسعود می گوید: نزد پیامبربودم. وقتی حسین بن علی وارد شد پیامبر وی را گرفت و او را بوسید... و دهانش را بر دهان وی نهاد و فرمود: خدایا! من او را دوست می دارم، پس تو نیز دوست بدار او را و هرکه وی را دوست می دارد.


ادامه مطلب

[ جمعه 15 اسفند 1393  ] [ 10:28 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
سوره 13. رعد آیه 42

وَقَدْ مَکرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَکرُ جَمِیعاً یعْلَمُ مَا تَکسِبُ کلُّ نَفْسٍ وَسَیعْلَمُ الْکفَّرُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ
و البته کسانی که پیش از آنان بودند مکرها کردند، ولی (سودی نکرد زیرا) همه تدبیرها و مکرها برای خداست، او می‌داند که هر کس چه کسب می‌کند و کفار بزودی خواهند دانست که سرای آخرت از آن کیست.


قرآن برای اینکه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غیر او مأیوس گردد، همهٔ راههایی را که ممکن است باعث گرایش انسان به غیر خدا شود می‌بندد، مثلاً می‌فرماید: «انّ العزة للَّه جمیعاً» اگر به خاطر کسب عزّت به سراغ دیگران می‌روی، بدان که تمام عزّت‌ها برای خداست.
در جای دیگر می‌فرماید: «انّ القوّة للَّه جمیعاً» تمامی قدرت‌ها در نزد خداوند است.
و در این آیه می‌فرماید: «فللَّه المکر جمیعاً» تمام تدبیرها از خداست، تا انسان برای دستیابی به عزّت و قدرت و سیاست به دیگران دل نبندد.
یکی از بهترین نمونه‌های مکر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، بنحوی که آنها گمان می‌کنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است که کفّار گمان نکنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلکه ما مهلت می‌دهیم تا پیمانهٔ آنها پر شود.
چند نکته
1- رهبران دینی نگرانِ مکر مخالفان نباشند، زیرا در طول تاریخ این حیله‌ها برای انبیا نیز بوده است. «قد مکر الذین من قبلهم»
2- از تاریخ درس عبرت بگیرید که عاقبت از آنِ کیست. «لمن عقبی الدار»
3- تمام تدبیرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ دیگران نروید. «فللّه المکرجمیعاً»
4- مکر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مکر و حیله در جایی اثر می‌کند که طرف مورد مکر غافل باشد. «یعلم ما تکسب»


ادامه مطلب

[ جمعه 15 اسفند 1393  ] [ 10:28 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By RASEKHOON :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وبلاگ

مصباح الهدی برنامه ای برگرفته از قرآن و اهل بیت (ع) برای زندگی سعادتمندانه به شما می دهد
نویسند وبلاگ
آمار سایت
كل بازديدها : 106476 نفر
كل مطالب : 367 عدد
تعداد کل نظرات: 33 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ: شنبه 16 شهریور 1392 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 29 تیر 1396 
امکانات وب
دعای فرج