مصباح الهدی
اللهم عجل لولیک الفرج
قالب وبلاگ

”کلنا عباسک” فقط ذکر قابل تکرار نیست یا نوشته ای در دست من و تو، باید”کُلُّنا” را باور کرد، نیت کرد، آنقدر تکرار کرد تا در خونمان جاری شود همانطور که در رگهای قمر بنی هاشم جاری بود و لحظه ای از آن عقب نشینی نکرد. ”کلنا عباسک یا مهدی” گفتار نیست، رفتار است، رفتاری که عباسی بودن برای آن یگانه هستی را به عرصه ظهور می رساند. ”کلنا عباسک یا مهدی” را باور کنیم تا تبدیل به فرهنگی شود در این بحبوحه فسادهای چشمگیر و در این آشوبهای فراگیر، ندیدن امام عیب نیست، گرچه آرزوی هر کس دیدن روی آخرین ماه بنی هاشم است، اما نشناختن او ننگ است و مرگش، مرگش جاهلیت، پس تلاش می کنیم او را بشناسیم، زمینه ساز ظهورش باشیم، باشد که وقت مرگ، سرمان بر روی دامان پر مهر و عطوفت امام زمانمان باشد.


ادامه مطلب

[ یک شنبه 25 مرداد 1394  ] [ 03:42 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
 امام صادق (ع) در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد گردید. پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد. نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله می باشد. شهادت آن حضرت در 25 شوال سال 148 هجری قمری، در 65 سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه اتفاق افتاد، و محل دفنش در قبرستان بقیع است.



همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) بر آن شدیم تا جموعه‌ای از والپیپرهای زیبا را برای شما کاربران گرامی جمع آوری نماییم.این مجموعه شامل 23 والپیپر فوق العاده زیبا می‌باشد که با فرمت JPG بوده و می‌توانید برای پس زمینه رایانه، تبلت و تلفن همراه‌تان از آن  استفاده کنید.
 
 
تصوير پس زمينه شهادت امام صادق+ دانلود
 
 

 

 
 
تصوير پس زمينه شهادت امام صادق+ دانلود
 
 
تصوير پس زمينه شهادت امام صادق+ دانلود
 
 
تصوير پس زمينه شهادت امام صادق+ دانلود
 
 
 
 
 • دانلود و مشخصات فایل
 

حجم: 12مگابايت
نسخه: jpg (عكس)
نوع فايل: فشرده

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 20 مرداد 1394  ] [ 09:35 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
وی در خانواده‌ای متوسط و مذهبی در شهر قزوین و در ۱۴ آذر ۱۳۲۹ متولد شد. دوره ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در سال ۱۳۴۸ در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال ۱۳۴۹ به آمریکا اعزام شد.
وی با دختردایی‌اش  در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۵۴ ازدواج کرد و صاحب دختری به نام سلما و دو پسر به نام‌های محمد و حسین شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان را بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق، عباس بابایی به انجام عملیات جنگی هوایی مشغول شد. در سال ۱۳۶۰ ضمن ارتقا به درجهٔ سرهنگ دومی به عنوان فرمانده « پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان»  منصوب شدوی مدارج نظامی را تا درجه «سرتیپی» به سرعت طی کرد و سرانجام در سن ۳۶ سالگی و پس از ۶۰ ماموریت جنگی موفق در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ به شهادت رسید و در جنوب شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 15 مرداد 1394  ] [ 08:12 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

از سوى پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) علامت‌ها و نشانه‌هایى براى ظهور امام زمان(عج) ذکر شده است که مردم با دیدن آن علائم و نشانه‌ها، از ظهور حضرت(عج) با خبر مى‌شوند، رسول رضوی در کتاب «امام مهدی(عج)» به بیان این علائم می‌پردازد:


این علائم از یک حیث دو گونه اند:

علائم خاص

این علامت‌ها خاص و مختص وجود پر برکت حضرت صاحب الامر(عج)است و حضرت بدان وسیله مى‌داند که خداوند او را اذن و اجازه ظهور داده است.

در روایتى طولانى، ابى بن کعب از پیامبر اکرم(ص) درباره علامت‌هاى ظهور امام مهدى(عج) سؤال مى‌کند، آن حضرت مى‌فرماید: او -امام مهدى(عج)- پرچمى دارد که چون وقت ظهورش فرا رسد، خود به خود باز مى‌شود و خداى تعالى آن را به سخن مى‌آورد و عرض مى کند: «یا ولى الله فاقتل اعدالله»؛ اى ولى خدا! دشمنان خدا را بکش!» و این دو علامت است: اولى باز شدن پرچم، دومى صدایى است که از پرچم بر مى‌آید.

و نیز او شمشیرى دارد که در غلاف است و چون هنگام ظهور حضرتش فرا رسد از غلاف بیرون مى‌آید و خداوند آن را به سخن مى‌آورد و صدا مى‌زند: «اخرج یا ولىّ الله! فلایحل لک أنْ تقعَد فی أعداء الله»؛ اى ولىّ خدا! قیام کن که دیگر جاى درنگ نیست و نشستن براى تو روا نیست که از دشمنان خدا دست بردارى، پس حضرت خروج مى‌کند و قیام مى‌کند و دشمنان خدا را هر کجا که بیابد به قتل مى‌رساند....

علائم عامه

علائم عامه علامت‌هایى هستند که جنبه عمومى دارد و براى مردم ظاهر خواهد شد و هر کس از عوام و خواص، در طول زندگى خود، برخى از آن‌ها را خواهد دید، این علامت‌ها بسیار است، در اینجا به برخى از مهم‌ترین آن‌ها اشاره مى‌شود:

1- خروج سفیانى.
2- گرفتن خورشید در نیمه ماه مبارک رمضان.
3- گرفتن قرص ماه در آخر ماه مبارک بر خلاف عادت.
4- فرو رفتن زمین «بیداء» که سرزمینى میان مکه و مدینه است.
5- فرو رفتن زمین یا جمعیتى در مشرق.
6- توقف خورشید از آغاز ظهر تا وسط وقت عصر.
7- طلوع خورشید از مغرب.
8- کشته شدن نفس زکیه که سیّدى هاشمى در پشت کوفه است ـ یعنى: نجف ـ با هفتاد نفر از صالحان.
9- خراب شدن دیوار مسجد کوفه.
10- نمایان شدن پرچم‌هاى سیاه از طرف خراسان.
11- خروج یمانى از طرف یمن.
12- فرود آمدن ترک‌ها در جزیره(شمال عراق کنونى).
13- ورود رومیان در رمله.
14- پیدا شدن سرخى شدید در آسمان که در اطراف آن پراکنده شود.
15- پیدایش آتش در طول مشرق که تا سه روز یا هفت روز در هوا بماند.
16- عربان استقلال پیدا کنند و کشورگشایى کنند و از زیر بار و نفوذ دیگران بیرون روند.
17- اهل مصر، فرمانرواى خود را بکشند.
18- شام خراب شود و سه پرچم در آن جا پدیدار شود.
19- رودخانه فرات طغیان کند یا شکافته شود، به حدّى که آب در کوچه هاى کوفه داخل شود.
20- پلى در بغداد در کنار محله (کرخ) ساخته شود.
21- ترسى عمومى و مرگى سریع و همگانى، همه اهل عراق و مردم بغداد را فرا گیرد که قرار و آرام یا راه فرار نداشته باشند.
22- صدایى از آسمان بلند شود که همه مردم روى زمین آن را به زبان خود بشنوند.

علامت‌ها و نشانه‌هاى دیگرى نیز هست که در کتاب‌هاى مبسوط، مانند بحارالأنوار، (جلد پنجاه و دوم) ذکر شده است و ما در این قسمت به برخى از این احادیث که شامل چندین علامت است، اشاره مى‌کنیم.
1- امام صادق(ع) فرمود: «پنج اتّفاق قبل از ظهور قائم(عج) اتفاق مى‌افتد: قیام یمانى، خروج سفیانى، منادى که از آسمان ندا مى‌کند، فرو رفتن زمین در بیدا، کشته شدن نَفْسِ زکیه».

2- از امام باقر(ع) نقل شده است: «... در آخرالزمان نشانه‌هایى هست، از آن جمله است: دابّه الأرض، دجال، نزول حضرت عیسى، طلوع خورشید از مغرب».

3- در حدیثى طولانى صعصعة بن صوحان از امیرالمؤمنین على(ع) در مورد خروج دجّال که از علائم ظهور امام مهدى(عج) است، مى‌پرسد. آن حضرت مى‌فرماید: «... علامت خروج دجال، این است که نماز را سبک شمارند و امانت را ضایع کنند و دروغ را حلال بدانند و ربا بخورند و رشوه بگیرند و ساختمان‌ها را بلند سازند و دین را به دنیا بفروشند و سفیهان را به کار گیرند و با زنان مشورت کنند و قطع رحم کنند و از هواهاى نفسانى تبعیت کنند و خون‌ریزى را سبک شمارند و حلم، ضعف شمرده شود و ظلم فخر باشد و حاکمان، فاجر و وزیران، ظالم باشند و عارفان ضعیف و قاریان، فاسق باشند و شهادت دروغ آشکار شود و فسق و فجور و بهتان و گناه و طغیان علنى شود و قرآن‌ها تزئین شود و مساجد آراسته شود و مناره مرتفع شود.... زنان با شوهران خود به خاطر حرص دنیوى در تجارت شریک شوند و...».

بنابراین، علامت‌ها و نشانه‌هاى فراوانى براى ظهور امام زمان(عج) وجود دارد که مردم با دیدن آن‌ها به ظهور امام زمان(عج) پى خواهند برد، لکن باید توجه داشت که برخى از این علائم، نشانه نزدیکى ظهور است و برخى دیگر، نشانه وقوع ظهور، به عنوان مثال علامت‌هایى که حضرت على(ع) در این حدیث بیان داشتند، نشانه‌هاى نزدیک شدن ظهور است، امّا خروج سفیانى، متّصل به ظهور امام زمان(عج) است و او با آن حضرت جنگ خواهد کرد.

امام صادق(ع) مى‌فرماید:«... زمانى که سفیانى مالک مناطق پنج‌گانه شام(دمشق، حمص، فلسطین، اردن، قنسرین) شد، در آن زمان، متوقع فرج باشید...».
 
 

 


ادامه مطلب

[ شنبه 10 مرداد 1394  ] [ 04:15 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌روزی پنج نوبت در نهر آبی شست‌وشو کند، آلودگی در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند، با این وجود یکی از سؤالاتی که

مطرح می‌‌شود این است که علت نمازگریزی و سستی برخی افراد نسبت به نماز چیست؟ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز این گونه پاسخ می‌دهد:

برای اینکه دعوت مؤثر و مفیدی داشته باشیم، لازم است علت نمازگریزی و سستی مخاطب خودمان را نسبت به نماز بدانیم تا از همان دریچه به درمان این مشکل و دعوت به نماز بپردازیم.

*علل سستی و کاهلی در نماز

۱- عدم شناخت

ما اگر شخصی را نشناسیم، نسبت به او برخورد و ادب و تواضع نخواهیم داشت؛ ولی اگر بدانیم که او دانشمندی عزیز و مبتکر و مخترعی است که افتخارات زیادی دارد، حتماً نسبت به او علاقه‌مند می‌شویم.

حال اگر بدانیم:

نماز یعنی خدایی شدن؛

نماز یعنی اتصال بی‌نهایت کوچک با بی‌نهایت بزرگ؛

نماز کلید نجات از قهر خداست؛

تمام کمالات در نماز نهفته شده و یک کارخانه آدم‌سازی است؛

آنگاه ممکن نیست که نسبت به نماز کوتاهی کنیم.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: بهترین چیزی که خدا وضع کرده نماز است: «الصلاة ... خیر موضوع».

۲. تفکیک نکردن مسائل و توقعات نابجا

بعضی فکر می‌کنند که اگر حکومت اسلامی برقرار شد، همه مردم عادل می‌شوند یا اگر کسی وارد حوزه و دانشگاه شد، معصوم می‌شود.

۳. جهل و نادانی

گاهی دلیل سنگینی نماز به خاطر جهل به قرائت نماز، احکام نماز، آثار نماز، اهمیت نماز و عواقب سستی و ترک نماز است که این نقص باید از طریق والدین، مربیان، معلمان، کتاب‌ها، نوارها، حوزه‌ها، کلاس‌ها و صداوسیما و مساجد، هنرمندانه برطرف شود.

۴. تنبلی و تن‌پروری

گاهی افرادی ایمان دارند، ولی به دلیل تنبلی و تن‌پروری نماز را رها می‌کنند که این تن‌پروری در هر کاری عامل رکود سقوط است. در بعضی از دعاها تن‌پروری اولین عیب شمرده شده است، «اللهم اعوذ بک من الکسل».

این تن‌پروری را می‌توان با دوستی با افراد علاقه‌مند و جاذبه‌های مختلف و حتی با نذر و عهد و قسم و جریمه خود از بین برد. اگر ما بدانیم تنبلی و تن‌پروری در رسیدن به هواپیما سبب می‌شود که ما به مقصد نرسیم، هرگز در راه رسیدن به فرودگاه از خود کسالت نشان نمی‌دهیم. اگر بدانیم تن‌پروری ما را از برکات زیادی باز می‌دارد، حتماً به آن کارها اهتمام می‌ورزیم.

*حکایت

شخصی را دیدند که با نعره می‌گوید: تو نگذاشتی من به فلان پست برسم ... تو نگذاشتی من به فلان دره برسم ... تو نگذاشتی من به فلان جا و فلان جا برسم ...، در ابتدا خیال کردند که بر سر کسی فریاد می‌زند؛ ولی وقتی آمدند، دیدند نه مخاطبی حاضر است و نه با تلفن صحبت می‌کند؛ پرسیدند: این نعره‌ها را بر سر چه کسی می‌زنی؟! گفت: این نعره‌ها را بر سر تن‌پروری و تنبلی خودم می‌زنم!

۵. احساس ناامیدی

قرآن گناهان را به دو دسته تقسیم کرده (کبیره و صغیره) و فرموده: اگر از گناهان کبیره دوری کنید، گناهان صغیره را می‌بخشیم؛ از طرفی هم به گفته روایات،‌اولین گناه کبیره «یأس از رحمت خدا» است.

افرادی هستند که به خاطر بعضی از گناهان احساس یأس می‌کنند و با خود می‌گویند: تو که فلان گناه را کردی، دیگر نماز بخوانی یا نخوانی چه فرقی می‌کند؟ ولی قرآن می‌فرماید: «هرگاه گرفتار گناهی شدید، سریع نماز بخوانید تا نماز آثار شوم گناه را برطرف کند».

البته باید این را نیز بدانیم که در روایات یکی از بدترین گناهان، ترک نماز معرفی شده است.

۶. بی‌انگیزگی و طفره رفتن

گاهی افراد در کار خیر عزم و تصمیم ندارند و از انجام طفره می‌روند. قرآن می‌فرماید که در قیامت دوزخیان به بهشتیان می‌گویند: به ما نظری کنید تا از نور شما بهره بگیریم: «انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِکُمْ». آنان جواب می‌دهند: باید به دنیا برگردید و از آنجا نور بیاورید. دوزخیان می‌گویند؛ مگر ما با هم و در یک منطقه و شغل نبودیم؟! آنان می‌گویند: چرا، ولی شما طفره می‌رفتید؛ «تربصتم». با اینکه حج بر شما واجب بود، آن را به تأخیر می‌انداختید؛ نماز را به تأخیر می‌انداختید؛ خمس و زکات را به تأخیر می‌انداختید ...

طفره رفتن، خطر بزرگی برای انسان است. چه انسان‌هایی که گناه را فوری انجام می‌دهند، ولی توبه و عذرخواهی از آن را به دوران پیری و سالمندی موکول می‌کنند. گاهی هم قبل از آنکه سالمند شوند، از دنیا می‌روند!

انسان باید در کار خیر عجله کند. در اذان نماز، بارها کلمه عجله به کار رفته است. «حی علی الصلاه» یعنی بشتابید به سوی نماز. رئیس جمهور شهید ما می‌گفت: به نماز نگویید کار دارم و آن را به تأخیر اندازید؛ به کارها بگویید نماز دارم و آن‌ها را رها کنید!

در ذیل آیه، «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ» می‌خوانیم که این تجلیل و ستایش برای کسانی است که با شنیدن صدای اذان، کسب و کار را رها می‌کنند و برای نماز به مسجد می‌روند.

۷. عقده و لجاجت

گاهی بی‌اعتنایی به نماز به خاطر انتقام گرفتن از والدین و مسئولین و حتی از خداوند است! او آرزویی دارد که به آن نرسیده و از سر انتقام. نماز را رها می‌کند. غافل از آنکه باید باور کنیم که خداوند، مولای حکیم و مهربان ماست و بسیاری از آرزوهای ما برخاسته از هوس‌ها و خیال‌هاست. هر انسانی صدها و هزاران بار پشیمان می‌شود و این پشیمانی حاکی از آن است که خواسته‌ها و خیال‌های ما حکیمانه نیست.

شنیدم که دختری می‌گفت: چون من زیبا نیستم و خواستگار ندارم، پس نماز نمی‌خوانم!

حضرت امیر (ع) پاسخ این گونه سؤال‌ها و اشکالات را چنین می‌فرماید که گاهی خداوند یک نعمت را می‌دهد، ولی در کنارش نعمتی را می‌گیرد مثلاً؛

قد انسان بلند است و همت او کوتاه «مَادُّ الْقَامَةِ قَصِیرُ الْهِمَّةِ».

فردی بیان روانی دارد، ولی سنگدل است: «طَلِیقُ اَللِّسَانِ حَدِیدُ اَلْجَنَانِ».

خداوند در کنار گشایش، تنگنا را قرار داده؛ «قرن بسعتها عقابیل فاقتها»؛

آری در کنار قله‌ها دره‌هاست؛ اگر لیمویی را شیرین آفرید، بعد از چند ثانیه تلخ می‌شود؛ ولی اگر لیمویی را ترش آفرید، این ترشی سال‌ها ماندگار است؛ ممکن است دختری زیبا باشد و خواستگار داشته باشد، ولی عمرش طولانی نباشد و یا مشکلات دیگری برای او وجود داشته باشد.

ممکن است کسی در رشته‌ای نابغه باشد، ولی در رشته‌های دیگر از متوسط هم ضعیف‌تر باشد. داروین در دو رشته علوم پزشکی و علوم دینی مسیحیت شکست خورد ولی با تغییر رشته، صاحب نظریه شد.

در حدیثی می‌خوانیم که اگر در رشته‌ای تجاری شکست خوردید، خود را در همه رشته‌ها شکست خورده نپندارید؛ بلکه نوع کار خود را تغییر دهید تا راز موفقیت را در رشته‌های دیگر به دست آورید.

گاهی افراد از همسر خود ناراحت هستند و از او راضی نیستند، قرآن در جواب آنها می‌فرماید: چه بسا از چیزی ناراحت‌ باشید، ولی در آن خیر کثیر به شما داده شود؛ «فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا». یا در جای دیگر به صورت قاعده کلی می‌فرماید: چه بسا از چیزی خوشتان نیاید و آن چیز به نفع شما باشد و چیزی را دوست داشته باشید. در حالی که به ضررتان باشد؛ «عَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ».

بنابراین ما باید نسبت به تدبیر خدا تسلیم و بلکه راضی باشیم و بدانیم که اگر در جایی به نظر ما نقص و کمبودی هست، همراه با حکمت و لطف از طرف اوست و خداوند مهربان، ضعف‌ها را خیلی فوری یا با تأخیر، یا با بهره‌گیری نسل یا بهره‌گیری در قیامت جبران می‌فرماید. زیرا یکی از اسامی خداوند «جبار» است؛ یعنی جبران می‌کند. ما نباید به خاطر مسأله‌ای که آن را نمی‌پسندیم، از محبت و راه خدا و گفت‌وگوی با او از طریق نماز و دعا دست برداریم.

۸. خجالت نابجا

بعضی از افراد محیط زده می‌شوند؛ مثلاً در سفر خارجی و یا بعضی مهمانی‌های داخلی، جرأت اینکه به تنهایی نماز بخوانند را ندارند؛ ولی اگر جمعی نمازگزار پیدا شوند، به آن‌ها ملحق می‌شود. در حالی که در حدیث می‌خوانیم: مثال کسی که در میان غافلین خدا را یاد کند (و مثلاً به تنهایی برای نماز قیام کند) مانند درخت سبزی در کویر خشک (باارزش) است.

*خاطره

یک بار در کشور اندونزی خانمی را دیدم که ناگهان به ساعت و آسمان نگاه کرد و متوجه شد که نمازش را فراموش کرده است. فوری از کیف خود پارچه‌ای را بیرون آورد و روی زمین پهن کرد و به نماز ایستاد و به اطراف خود توجه هم نکرد!

یکی از اشکالات ما آن است که گاهی حیای نابجا داریم چیزی را نمی‌دانیم و از پرسیدن خجالت می‌کشیم؛ مطلبی را نمی‌دانیم و شهامت گفتن «نمی‌دانم» را نداریم؛ کاری را درست می‌دانیم، ولی از انجام آن به خاطر نگاه دیگران می‌ترسیم.

۹. دوستان ناباب

یکی از بسترهای غفلت از نماز، دوستان ناباب هستند. قرآن فلسفه نماز را یاد خدا «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی» بیان می‌کند و در جای دیگر در مورد دوست نایاب از قول انسان گنهکار می‌فرماید: او مرا از یاد خدا گمراه کرد «لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ».

۱۰.تحریفات و تبلیغات ضددینی

امروز اگر هزاران فرمول علمی در آمریکا و غرب وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها را برای ما از طریق ماهواره‌ها ارسال نمی‌کنند، ولی دنیای فاسد غرب حاضر است، برای انحراف نسل نو انواع فیلم‌های مخرب را ارسال کند، اگر کسی یک لحظه توجه کند دشمنی دنیا را با اسلام و نسل مؤمن به روشنی درک می‌کند، آن‌ها نسبت به آنچه مربوط به رشد علمی است، بخل می‌کنند ولی نسبت به آنچه مایه غفلت مردم است، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مستکبران در گذشته نیز با تمسخر و به بازی گرفتن دین و نماز، سعی در گمراه کردن مردم داشتند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَ إِذا نادَیْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ».
 

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 6 مرداد 1394  ] [ 03:54 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
به نقل از رسا؛حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: من نمی‌گویم که این توافق ضعفی ندارد، ممکن است ضعف‌ها و مشکلاتی نیز داشته باشد، اما درد بی‌درمانی نیست که بر‌طرف نشود و افراد متفکر باید ضعف‌ها را دیده و راه‌ و چاره برون‌رفت از آن را پیدا کنند. 
 
به گزارش رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، چهارشنبه شب در دیدار اقشار مختلف مردم و روحانیان در سومین حرم اهل بیت(ع) شاه‌چراغ با اشاره به ضرورت وحدت و هم‌دلی میان مردم و مسؤولان گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که باید وحدت میان مردم و مسؤولان بیش از هر زمان دیگری حفظ شود. 
 

مسؤولان مواظب باشند با رفتار خود اتحاد را از بین نبرند

 
مرجع عاليقدر جهان تشيع در ادامه افزود: پس از 22 ماه توافقی ایجاد شده اما دشمنان ما از هر گوشه‌ای به دنبال دبه کردن هستند، کار دشمن، دشمنی کردن است و آنها به هیچ وجه از کار خود دست بر نخواهند داشت، از این رو تنها راه مقابله با آنان ایجاد وحدت و هم‌دلی است. 
 
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: من نمی‌گویم که این توافق ضعفی ندارد، ممکن است ضعف‌ها و مشکلاتی نیز داشته باشد، اما درد بی‌درمانی نیست که بر‌طرف نشود و افراد متفکر باید ضعف‌ها را دیده و راه‌ و چاره برون‌رفت از آن را پیدا کنند. 
 
وی ادامه داد: مسؤولان نیز باید مراقب باشند که با رفتار خود اتحاد را از بین نبرند و این‌گونه نباشد که اگر شخصی مسؤولیتی قبول کرد تمام هم‌حزبی‌های خود را به سرکار بیاورد و افراد کاردان و با لیاقت گذشته را بیکار کند، ملاک مسؤولیت دادن به افراد باید شایستگی و لیاقت باشد. 
 

خداوند برای تربیت انسان‌ها واعظانی را قرار داده است 

 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فریبنده بودن دنیا و زرق و برق‌های آن گفت: طبیعت دنیا این است که فریبنده است و به دلیل مادی بودن و زرق‌ و برق‌های فریبنده آن خداوند واعظانی برای تربیت و موعظه انسان قرار داده است. 
 
این مرجع عاليقدر جهان تشيع ادامه داد: 124 هزار پیامبر، کتاب‌های آسمانی و بیانات ربانی آنان از سوی خداوند متعال برای موعظه و هدایت انسان‌ها فرستاده شده است و آثار این پیامبران الهی در هر هر نقطه از دنیا قابل مشاهده است. 
 
این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آثار برجای مانده از پیشینیان بیان کرد: یکی دیگر از این واعظان آثار باقیمانده از پیشینیان همچون فصرهای نیمه‌ویرانه، تخت جمشید و کاخ کسری است که اگر با چشم عبرت بین نگاه کنیم این سؤال برای ما ایجاد می‌شود که پیشینیان کجا رفته‌اند و بر سر آنان چه آمده است. 
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه واعظ دیگر را«یاد مرگ» برشمرد و گفت: حضرت علی(ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه می‌فرماید«آن مردگانی که با چشم خود دیده‌اید برای عبرت و اندرز شما کافی است»، نگاه به بدن‌های بیجان مرد و زن پیر و جوان بزرگ‌ترین اندرزها است که انسان دل به دنیا و زرق و برق آن نبندد. 
 
این مرجع تقلید وجدان را از دیگر واعظان انسان برشمرد و گفت: واعظ دیگر وجدان است، وجدان واعظ درونی انسان است که او را در هنگام انجام کارهای ناشایست ملامت می‌کند و سبب می‌شود انسان از انجام کارهای ناشایست نادم و پشیمان شود. 
 
وی با اشاره به روایتی از حضرت امام کاظم(ع) ادامه داد: هارون‌الرشید از محضر امام کاظم(ع) تقاضای موعظه‌ای کوتاه کرد، حضرت در جواب فرمود«هر چه می‌بینی برای تو عبرت و موعظه است»؛ نگاه به افتادن برگ از درخت و همه تغییر و تحولات موجود در عالم برای انسان عبرت و موعظه است تا به این دنیای فانی دل نبنند. 
 

به شیرازی بودن خود افتخار می‌کنم 

 
حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: من به شیرازی بودن خود افتخار می‌کنم و با وجود این‌که نام و نام خانوادگی من ناصر مکارم است در امضا‌های خود می‌نویسم«ناصر مکارم شیرازی». 
 
وی ادامه داد: افتخار بزرگی است که انسان منتسب به چنین خطه‌ای باشد که عالم‌پرور است، خطه‌ای که دارای سابقه مذهبی طولانی و مهدو جایگاه امامزادگان جلیل‌القدر و مساجد قدیمی است. 
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به وجود مسجد جامع شهدا با سابقه‌ای بیش از 700 سال در شیراز گفت: مسجد جامع نو یا شهدا در زمان اتابکان فارس ساخته شد و مساحت آن از مسجد جامع کوفه بیشتر است و گنجایش بیش از 40 هزار نفر را دارد، این مسجد در زمانی ساخته شده است که جمعیت شیراز 40 هزار نفر بوده،‌ یعنی شیراز در آن زمان این همه نمازگزار داشته است. 
 

آبروی شیراز را حفظ کنید 

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مردم شیراز گفت: این شهر آبرومند است، آبروی این شهر را حفظ کنیم و مسائل اخلاقی نباید در شیراز تزلزل پیدا کند، همه مسؤولند و باید با زبان نیکو امر به معروف و نهی از منکر کنند تا آبروی شیراز و شیرازی‌ها حفظ شود. 
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: سری به حاشیه‌ شهر بزنید و از افراد محروم، بی‌خانمان، جوانان جویای کار و ازدواج، افراد بدون منزل و مانند آن و بیمارانی که با اندکی هزینه بهبود پیدا می‌کنند را دستگیری و کمک کنید، زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به سیر و سلوک الهی کمک به نیازمندان است. 

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 1 مرداد 1394  ] [ 10:41 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
مجموعه تصاویر قدیمی و کمتر دیده شده از دوران جوانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در کنار دوستان سال‌های تحصیل و افراد شاخصی چون شهید باهنر و آیت الله سبحانی به همراه عکس‌های تبعید در دوران ستم شاهی و همچنین عکس ایشان در حضور امام خمینی (ره) را مشاهده می کنید.
 
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، در ۱۳۰۵ و در شهر شیراز چشم به جهان گشود. دروس دینی را در مدرسه آقا باباخان شیراز آغاز کرد و به ترتیب در سنین 18 و 23 سالگی وارد حوزه علمیه قم و نجف شد و پس از بازگشت به ایران در قم به تدریس سطوح عالی پرداخت و دیری نپایید که تدریس خارج اصول و فقه را نیز آغاز کرد که این کلاس تاکنون ادامه دارد.
 
شایان ذکر است آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیش از انقلاب به سه شهر چابهار، مهاباد و انارک تبعید شد که عکس‌های کنار دریا مربوط به دوره تبعید ایشان است.
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
جوانی آیت‌الله مکارم شیرازی از کنار دریا تا کنار غار حرا + تصاویر
 

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 1 مرداد 1394  ] [ 03:58 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]

خانم «زیکرت شولت» مستبصر آلمانی، ۲۶ سال پس از تشیع خود توانست ترجمه قرآن کریم را به زبان آلمانی به اتمام برساند و ۹۰ هزار نسخه از قرآن کریم ترجمه شده را منتشر کند.

این بانوی آلمانی که به کربلای معلی مشرف شده بود درخصوص تشرف خود به دین مبین اسلام و ترجمه قرآن کریم اظهار داشت: چهل سال پیش ساکن شهر آلتنبرگ آلمان بودم و در یک کتابخانه کار می‌کردم و در یکی از کلیساها نیز به کودکان و بزرگسالان دباره ماهیت و اهمیت مسیحیت تدریس می‌کردم. در آن روزها با مردی به نام «یمانی» آشنا شدم که از پیروان مذهب اهل بیت(ع) بود و به من پیشنهاد ازدواج داد و با هم ازدواج کردیم که البته به خاطر مسلمان شدن من در آن زمان ازدواج ما با مشکلاتی نیز روبرو شد چون من در سال ۱۹۷۳ مسلمان شدم و چهار هفته پس از ازدواج نیز به مذهب اهل بیت(ع) مشرف شدم.
 

ماجرای شیعه شدن بانوی آلمانی +عکس
 

وی افزود: به خاطر مسلمان شدنم بسیار خوشحال بودم اما با دشواری‌هایی نیز برای یادگیری احکام و انجام عبادات خود مواجه شدم تا جایی که فقط سه ماه طول کشید تا گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را یاد بگیرم. چهار سال و نیم از ازدواج ما گذشت و من صاحب فرزند نمی‌شدم تا اینکه به پزشک مراجعه کردم و پزشکان نیز به من گفتند نمی‌توانند برای من کاری بکنند و پس از آن بود که به زیارت امام رضا(ع) مشرف شدم و از ایشان خواستم برای بچه دار شدن من دعا کند و نه ماه پس از آن بود که اولین فرزند من متولد شد و الحمدلله نام او را «رضا» گذاشتم و این حادثه باعث شد اطمینان بیشتری به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) پیدا کنم.

وی افزود: پس از آنکه مسلمان شدم به فکر ترجمه قرآن به زبان آلمانی افتادم. من می‌دانستم که زبان خداوند عزوجل که با آن با عرب‌ها سخن گفته با زبان ما فرق دارد و بر این اساس تحقیقات گسترده‌ای درباره چگونگی ترجمه قرآن کریم انجام دادم تا بتوانم معانی و نظم و آیات آن را بهتر بفهمم و مردم آلمان نیز آن را بفهمند و در زندگی خود از آن استفاده کنند و زمینه جذب آنها به اسلام فراهم شود و این گونه بود که قرآن کریم را آیه به آیه و با استفاده از کتاب‌های عربی و آلمانی و با کمک برخی عرب زبانان و آلمانی زبانان به زبان آلمانی ترجمه کردم و این کار از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ به طول انجامید و در پایین صفحات قرآن نیز کلماتی که فهم آن برای غیر عرب زبانان دشوار است را شرح دادم.

وی ادامه داد: ترجمه قرآن کریم را با کمک یکی از ناشران استان قم و دانشگاه اصفهان انجام دادم و برخی از اشتباهات ساده من توسط آنها اصلاح شد و در نهایت این ترجمه به چاپ رسید که ۹۰ هزار نسخه از آن در ایران میان مستبصران و گردشگران آلمانی و خارجی و دانشگاه‌ها و کتابخانه های جمهوری اسلامی ایران توزیع شد.


ادامه مطلب

[ یک شنبه 28 تیر 1394  ] [ 12:14 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: امام سجاد (ع) در هجدهمین فصل از دعای مکارم الخلاق چندین موضوع دیگر را از خدا طلب می کند. امام می فرمایند که خدایا توفیق میانه روی را به من عنایت کن تا در مسیر افراط و تفریط  قدم بر ندارم و مرا از صالحان بندگانت قرار ده، علاوه بر اینکه صالح باشم، از راهنمایان دیگران قرار بده و در مسیر هدایت دیگران بکوشم.
 
وي افزود: مسئله اقتصاد و میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در دستورات اسلام برنامه های بسیاری در خود قرآن  آمده است. اصولا در طول تاریخ ملت ها و افراد از تندروی و کندروی ضربه های سنگینی خوردند، به همین دلیل هم تجربه و هم دستور الهی است.
 
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: قرآن کریم به 3 امر در این خصوص اشاره کرده است، مسئله انفاق و بخشش در راه خدا بسیار مهم است، هیچ عبادتی و کار خوبی به اندازه انفاق در قرآن  مطرح نشده اجر و پاداش 700 برابر و هزار و 400 برابر فقط در مورد انفاق و بخشش در راه خدا و کمک به نیازمندان وارد شده است.
 
وي بيان كرد: در قرآن کریم آمده است انفاق شما مانند دانه ای در زمین است، کاشته می شود 7 خوشه از آن بیرون می آید هر خوشه ای هزار دانه دارد و گاهی هم دو برابر می شود، این پاداش انفاق است. اما درباره انفاق می گوید در عین حال از تندی و کندی بپرهیز، در آیه 29 سوره اسراء آمده است، پیغمبر هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گیرى و از كار فرو مانى!
 
آیت الله مکارم شیرازی گفت: در شرح این آیه شریفه شان نزول وارد شده است، گویا پیغمبر دو پیراهن بیشتر نداشت، سائلی در خانه آمد گفت پیراهن ندارم و برهنه‌ام، پیغمبر یک پیراهنش را به او داد. پیراهن دوم کثیف شده بود دستور داد که آن را بشورند. تا لباس شسته و خشک شود، تا خشک شدن لباس پیغمبر نمی تواند بیرون برود. وقت نماز فرا رسید دیدند که پیامبر نیامده.
 
 وي ادامه داد: قرآن می گوید مد از سوی دشمنان و محرومیت از سوی دوستان، بیش اندازه انفاق انجام دادی هم دوستانت از نماز اول وقت محروم شدند و نیز دشمنانت منتظر بهانه هستند. بنابراین حد اعتدال در انفاق از بزرگترین عبادت های الهی است، حد آن را از دست نده.
 
آیت الله مکارم شیرازی افزود: در بعضی از روایات آمده است کسی از امام سوال کرد، بخل، زیاده روی و اعتدال را به من نشان بده. حضرت یک مشت خاک را از زمین برداشت و محکم گرفت و فرمود این بخل است. بعد مشت دیگری برداشت و به سمت زمین دستش را باز کرد و هر چه بود ریخت و فرمود این اسراف است. بعد مشت سومی را برداشت کف دست را رو به آسمان باز کرد انگشتانش را گشود مقداری از بین انگشتانش ریخت و مقداری هم ماند، فرمود اعتدال این است.
 
وي تصريح كرد: عبادت، نماز و بندگی خدا کار بسیار خوبی است اما آن هم از اعتدال خارج نشود. اول سوره طه می خوانیم پیغمبر این همه عبادت می کنی پاهایت ورم کرده ما قرآن را بر تو نازل نكردیم كه خود را به زحمت بیفكنى! شب تا صبح بایستی و عبادت کنی. قرآن به پیغمبر دستور اعتدال داد تا سرمشقی برای همه مسلمانان باشد.
 
آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان كرد: انسان باید نماز را بلند یا آهسته بخواند، قرآن می گوید نه داد و فریاد بزن و نه خیلی آهسته بخوان که خودت هم نشوی. حد اعتدال را نگه دارید. ملاحظه می‌کنید که قرآن در مساله عبادت و اتفاق به همه دستور به اعتدال می دهد، یعنی اعتدال خط صحیح اسلام راستین است.
 

ادامه مطلب

[ شنبه 27 تیر 1394  ] [ 11:20 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By RASEKHOON :.

تعداد کل صفحات : 37 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ

مصباح الهدی برنامه ای برگرفته از قرآن و اهل بیت (ع) برای زندگی سعادتمندانه به شما می دهد
نویسند وبلاگ
آمار سایت
كل بازديدها : 103388 نفر
كل مطالب : 367 عدد
تعداد کل نظرات: 33 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ: شنبه 16 شهریور 1392 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 29 تیر 1396 
امکانات وب
دعای فرج