مصباح الهدی
اللهم عجل لولیک الفرج
قالب وبلاگ
حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در یادداشتی به بیان مسأله ازدواج و طلاق از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید: در شهر ما یک آمپول زن بود، گاهی قاطی می‌کرد. سمت راست را پنبه می‌مالید، آمپول را سمت چپ می‌زد. حالا آن آمپول زن، چند میلیون شده است. آن کسی که ما را خلق کرده، می‌گوید: زود ازدواج کنید. آن وقت ما نظرات دیگری می‌دهیم و نتیجه‌اش ازدواج‌های بی‌ثمر و طلاق‌های مکرر شده است. اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده 1. دو وسیله‌ی آرامش داریم. یکی همسر و دیگری یاد خدا! «لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» (روم/21) همسر به انسان آرامش می‌دهد. «أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28) یاد خدا هم آرامش بخش است. 2. بر اساس روایات اگر کسی در سن متعارف ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است. اما اگر زود ازدواج کند دو سوم دینش را حفظ کرده است! 3. ازدواج برای بقای نسل است و تولید نسل ارزشمند است! قرآن می‌فرماید: «كُنتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ» (اعراف/86) خدا منت می‌گذارد که آمار شما کم بود، شما را زیاد کردم. مناجاتی داریم که از کمی جمعیت مؤمنان ناله می‌کند: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا» (دعای افتتاح) خدایا از فقدان نبی(ص) و غیبت امام زمان(ع) و کمی جمعیت به درگاه تو شکایت می‌کنیم. 4. تشکیل خانواده، مقدس و ازدواج عبادت است. اولین نقش ازدواج هم در نماز است. کسی اگر همسر نداشته باشد، یک رکعت نمازش یک رکعت است. اما همین که ازدواج کرد، یک رکعتش هفتاد رکعت می‌شود. بهترین جای نماز کجاست؟ سجده! روایات می‌گوید: در سجده آخر دعا کن و بگو: «و ارزق لی و لعیالی» خدایا خرجی خانواده را عنایت کن. یعنی ازدواج و نماز با هم رابطه متقابل دارند. 5. قرآن می‌گوید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» حدود پنجاه نکته در این آیه هست. زن و شوهر لباس یکدیگر هستند. یعنی همانطور که لباس، غنی و فقیر ندارد و همه نیاز به لباس دارند، فقیر هم باید ازدواج کند. ما می‌گوییم: برو، پول، خانه، ماشین، زندگی‌ات که کامل شد، حالا بیا و ازدواج کن! در حالی که فقیرهم باید لباس داشته باشد و اگر کسی برهنه است، بقیه باید برایش لباس تهیه کنند. همین که هوا گرم است، لباس نازک می‌پوشیم. شوهر امروز عصبانی است؟ خانم کوتاه بیاید. زن عصبانی است، آقا کوتاه بیاید. دادگاه خانواده در قرآن در قرآن در یک آیه شرایط یک دادگاه خانواده به طور کامل بیان شده است که با عمل به این آیه بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود! قرآن می‌فرماید: «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّـهُ بَيْنَهُمَا» (نساء/35) اگر شما از جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشتید، یک داور از خانواده شوهر، و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید (تا به کار آنان رسیدگی کنند). اگر این دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک می‌کند. اما نکات این آیه: * ما سه نوع «اگر» در عربی داریم: «إِذَا»، «لَوْ» و «إِنْ» اگر اول، اگری است که حتماً واقع می‌شود، مانندً: «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا» (زلزال/1) یعنی حتماً زلزله قبل از قیامت می‌شود. اگر دوم، اگری است که هیچ وقت واقع نمی‌شود، مانند: «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ» (آل‌عمران/159) اگر پیغمبر بداخلاق بود. «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّـهُ» (انبیاء/22) اگر دو خدا وجود داشت. اگر سوم، اگری است که پنجاه، پنجاه است، مثل این آیه که با «إِنْ» شروع شده است.! یعنی از اختلافات خانوادگی نهراسید. در خیلی از خانه‌ها وجود دارد و برای همه پیش می‌آید. * در کلمه‌ی «خِفْتُمْ» (خوف داشتید) سه نکته وجود دارد: یک: علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. نباید منتظر وقوع اختلاف باشیم. همین که بیم اختلاف و جدایی رفت باید وارد عمل شویم. دو: با حدس و گمان عمل نکنیم. تا وقتی به مرز خوف نرسیده، وارد زندگی خصوصی دیگران نشویم . سه: همه مسؤول هستند. چون نمی‌گوید: «وَإِنْ خاف الوالدین» بلکه می‌گوید: «وَإِنْ خِفْتُمْ» * «بَيْنِهِمَا» یعنی نگذارید فتنه توسعه یابد. تا بین زن و مرد هست، مسأله را حل کنید. نباید بگذاریم «بَيْنِهِمَا» تبدیل به «بَيْنِ قومهِمَا» یا «بَيْنِ قبیلتهِمَا» یا «بَيْنِ عشرتهِمَا» بشود. * «فَابْعَثُوا» به دلیل وجود «ف» یعنی فورا اقدام کنید. «بَعث» نیز به معنای برانگیختن است. یعنی در بزرگ‌ترها برای داوری کردن ایجاد انگیزه کنید. بعد هم می‌گوید: داور را از فامیل خودتان تعیین کنید. وقتی دولت قاضی می‌گذارد، ممکن است قاضی برای مراغه باشد، زن و شوهر برای جهرم باشند. هیچ رابطه‌ای با هم ندارند. از نظر قرآن باید همدیگر را بشناسد. * آیه نگفته است: «فَابْعَثُوا رَجلاً مِّنْ أَهْلِهِ و رَجلاً مِّنْ أَهْلِهَا» یک مرد از این طرف و یک مرد از آن طرف. خیلی‌ها مرد هستند، ولی لیاقت داوری ندارند. داور باید شرایطی داشته باشد. علم و تجربه می‌خواهد. * «مِّنْ أَهْلِهِ» چهار فایده دارد: یک: داوران فامیل پول نمی‌خواهند. دو: فوری و سریع است چون اگر امشب نشد، تا جمعه این دادگاه خانوادگی تشکیل می‌شود. اما دادگاه‌های دولتی، امروز پرونده تشکیل می‌شود، می‌گویند برو چهار ماه دیگر بیا. سه: شناخت عمیق است، فامیل، فامیل را عمیق می‌شناسد. «يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ» (بقره/146) چهار: آبروریزی ندارد. چون همه چیز در بین خانواده‌ها مطرح می‌شود. * بحث حکمیت میان زن و شوهر، مثل ارث نیست. زن و شوهر اینجا حقوق مساوی دارند. نگفته است: «حَكَمین مِّنْ أَهْلِهِ» مردها دو داور و زن‌ها یک داور. * «إِن يُرِيدَا» اراده یعنی قصد جدّی. یعنی تصمیم بگیرید این کار انجام شود. هدفتان هم اصلاح باشد. نگویید: من از طرف مرد هستم پس باید به نفع مرد کار کنم. شاید اگر برخی وکیل‌ها از دادگاه‌های خانواده حذف شوند، طلاق کم بشود. چون خانم وکیل می‌گیرد و می‌گوید: طلاق من را از شوهر بگیر. و این وکیل به خاطر پولی که می‌گیرد، همه‌ی سعی خود را برای گرفتن طلاق می‌کند. «إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا» اگر پاک باشد، خدا جوش می‌دهد. * «يُوَفِّقِ اللَّـهُ بَيْنَهُمَا» اگر مشکل حل شد، نگویید: تدبیر من بود. همه‌ی امور به دست خداست. مهم‌ترین شخص هستی پیغمبر است. خدا به پیغمبرش می‌گوید: «لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ » (انفال/63) اگر تمام آنچه را روی زمین است صرف می‌کردی که میان دلهای آنان الفت دهی، نمی‌توانستی! ولی خداوند در میان آنها الفت ایجاد کرد! بودجه‌ی کره‌ی زمین را خرج می‌کردی، نمی‌توانستی بین اوس و خزرج آشتی بدهی. چون دل‌ها دست خداست. در موضوع طلاق چه باید کرد؟ نمی‌شود گفت: اصلاً طلاق نباشد، گاهی دو نفر به هم نمی‌خورند و به اشتباه کنار هم قرار گرفته‌اند. مثل اینکه شما اسفناج را با گلابی پیوند بزنی. اگر همه‌ی دانشمندان هم دور هم جمع بشوند، این دو میوه به هم نمی‌خورند. پس نمی‌شود گفت که طلاق اصلاً نباشد. حالا دست چه کسی باشد؟ زن‌ها عاطفی هستند. زن آفریده شده که مادر باشد، نسل آینده را تربیت کند. آدم عاطفی زود عصبانی می‌شود. زود گریه و شیون می‌کند. آن‌ها کمالاتی دارند که مردها ندارند، ولی طلاق را نمی‌شود دست آن‌ها سپرد. اگر هم فقط دست مردها باشد، ممکن است سوء‌استفاده کنند. این شروطی که در حال حاضر در عقدنامه وجود دارد، تا حدودی مشکلات را برطرف کرده است. ولی اصلاً نباید بگذاریم به طلاق برسد. ما در قرآن داریم «وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ» (آل‌عمران/134)‌ یک خورده آدم باید دندان روی جگر بگذارد. حالا اگر یک وقت هم طلاق واقع شد، و قصد ازدواج مجدد داشتید، باز به شوهر اول برگردید. قرآن می‌فرماید: «وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ» (بقره/228) بازگشت به شوهر قبلی بهتر است زیرا از کجا معلوم که شوهر دوم بهتر از اول باشد؟‌ بعد هم اگر بچه‌دار باشند، بچه‌ها به دامن پدر و مادر برمی‌گردند. خدایا به همه‌ی بی‌همسرها، همسر خوب، به همه‌ی بی‌فرزندها، فرزند سالم و صالح، به همه‌ی بی‌مسکن‌ها مسکن وسیع، به همه‌ی بیکارها، شغل حلال عنایت فرما و دل‌های همه را نرم، با اصلاح نیت‌ها، توفیق اصلاح و رفع مشکلات خانوادگی را نصیب همه‌ی ما بفرما.
ادامه مطلب

[ دوشنبه 5 بهمن 1394  ] [ 02:27 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در ایران دود می‌شود و بیش از یازده میلیون نفر در کشور به طور مداوم به استعمال دخانیاتی مانند سیگار و قلیان مشغول‌اند، اگرچه نگاهی به ازدحام جمعیت در قهوه خانه های سنتی به تنهایی گویای همه آمار است. در خصوص آسیب‌های جسمی که سیگار و قلیان به بدن وارد می‌کنند به کرات در رسانه‌ها صحبت شده و ما در این گزارش قصد تکرار مکررات را نداریم، بلکه می‌خواهیم استعمال ذخانیات را از زاویه ای دیگر و از منظر قرآن و احکام شرعی مورد بررسی قرار دهیم. اگرچه در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم(ص) دخانیاتی مانند سیگار و قلیان وجود نداشته اما در آیاتی از قرآن به طور صریح اشاره شده که انسان نباید در راستای نابودی و به خطر افکندن جان خود گام بردارد. در ادامه به چند آیه و روایت در این خصوص اشاره می‌کنیم: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيکمْ إِلَى التَّهْلُکة» خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید. (آیه 195 سوره بقره) «وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ» کسانی که از رسول الله پیروی می‌کنند، او پاکیزه‌ها را برايشان حلال و ناپاکیها را بر آنان حرام می‌سازد. (آیه 157 سوره اعراف) «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ» خودکشی نکنید و خون همدیگر را نریزید. (آیه 29 سوره نساء) همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ» یعنی ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع و حرام است. (صحیح الجامع) مراجع تقلید برای مصرف دخانیات چه حکمی داده‌اند؟ حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی، کارشناس امور مذهبی با نگاهی کلی به حکم استعمال سیگار و قلیان در اسلام گفت: برخی از مراجع تقلید مصرف دخانیات را حرام دانسته‌اند و برخی دیگر به علت اینکه سیگار و قلیان مسخ‌کننده و سکرآور نیست، آن را مکروه بر شمرده‌اند. وی تصریح کرد: اگر کسی با کشیدن سیگار و قلیان به سمت دود‌های دیگر کشیده شود که آن مواد مخدر، سستی آور و مسخ‌کننده باشند، قطعاً این عمل حرام است و جایز نیست. در ادامه استفتائات برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص مصرف سیگار و قلیان را می‌خوانیم: آیت‌الله خامنه‌ای: حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتب مى‌‏شود، متفاوت مى‌گردد و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏‌اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص مى‏‌داند که با شروع آن به این مرحله مى‌‏رسد نیز جایز نیست. آیت‌الله سیستانی: پرسش: توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟ ۱ـ کسی که تازه شروع کرده است. ۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است. ۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می‌کشد و پزشکان می‌گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد. پاسخ: ۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است.و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می‌کشد، مانعی ندارد. ۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می‌آورد باید دست بردارد مگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت‌تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است. ۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود. آیت‌الله مکارم شیرازی: پرسش: کشیدن سیگار براى افراد مبتدى، و استمرار آن براى افراد معتاد، اعمّ از این که ترک آن به آسانى ممکن باشد یا نباشد، چه حکمى دارد؟ پاسخ: کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرار معمولا در آن تصوّر نمى شود؛ مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست. آیت‌الله هادوی تهرانی: استعمال دخانیات به دلیل مضرّ بودن آن مطلقاً حرام است. آیت‌الله صافی گلپایگانی: خوردن چیزى که براى عقل انسان یا سلامتى او ضرر دارد حرام است، ولى اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست. در پایان باید گفت که دین اسلام بر حفظ نفس، دارایی، آبرو و شرف انسان تأکید بسیاری کرده و همه پزشکان و علما دینی به طور متفق اذعان دارند که دخانیات به همه اینها خدشه وارد می‌کند و جز از دست دادن سلامتی، جایگاه اجتماعی و مال افراد هیچ ارمغانی برای آنها به دنبال ندارد.
ادامه مطلب

[ جمعه 18 دی 1394  ] [ 11:17 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
شیخ نمر را کشتند و این سیره ی مردان خداست که در راه عدالت و آزادی و حقیقت، سر و جان می بازند و از همه هستی شان عدول میکنند. خون سرخ او و خون هر مظلوم دیگری در تاریخ، خواهد جوشید و گل خواهد کرد و راه حقیقت را رونق خواهد بخشید و ظالمان و حرامیان تاریخ را به رسوایی و نابودی خواهد کشاند. بشریت بر وجود انسانهای مجاهدی که در راه آرمان عدالت، از هستی خویش گذشته اند می بالد و تاریخ زندگی آدمی هم جز همین سلسله ی آزادگان و عزتمندان، چیز دیگری برای فخر کردن ندارد. بر او مبارک است این شهادت و چه گواراست شربت وصالی چنین، وبر بشریت فرخنده است این فخر گرانی که ثمره ی خون اوست. شیخ نمر، خار چشم رژیمی بود که از یمن تا سوریه و عراق و لبنان و فلسطین و نیجریه، سیل خون راه انداخته است و چه افتخاری برای او بزرگتر از این که تحمل او برای شقی ترین و مرتجع ترین و کثیف ترین دست نشاندگان شیطان، ممکن نبود و در نهایت حکم به شهادتش داد. او را رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل کشت تا رسوایی تاریخی به اصطلاح حقوق بشر جهانی به کمال برسد. اگر چه برای مدعیان جهانی حقوق بشر، پیش از این هم آبرویی نمانده بود. خون او عزتی است برای مستضعفان و عدالت خواهان و ذلتی برای ظالمان و مستکبران.
ادامه مطلب

[ شنبه 12 دی 1394  ] [ 04:23 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
نامه سرگشاده آیت الله مکارم شیرازی به شيخ الازهر و علماى آن مركز دينى در مورد اقدامات اخير بر ضدّ مذهب شيعه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم حضور محترم جناب شيخ دكتر أحمد الطيب سلام علیکم ايام ميلاد مبارك خاتم النبيين (صلی الله علیه وآله) را به شما و همه علماى الازهر الشريف تبريك عرض مى‌كنم، حقيقت اين است مواضع منطقى و وحدت‌گرايانه الازهر در طول تاريخ و ديدگاه‌هاى اعتدالى جنابعالى در گذشته نقطه روشنى است كه امت مسلمان در گرماگرم جنجال‌هاى جريان‌هاى تكفير و تندرو به آن اميدوار هستند، اما اقدامات تفرقه‌افكنانه اخير كه به نام الازهر انجام گرفته، مانند: اشكال‌گيرى در رسانه‌ها بر عقايد مكتب اهل‌بيت(علیهم السلام) و نسبت غير واقعى يك سرى ديدگاه‌هاى غلط به شيعه به سبب بعضى از شبكه‌هاى مزدور و وابسته به بيگانگان كه ما جدآ از آنها بيزاريم، برگزارى مسابقات مقاله و كتاب و نمايشنامه نويسى برضدّ مذهب شيعه و تحقير و ناچيز شمردن جمعيت پيروان مكتب اهل بيت در مصر با تعبيرات بسيار زننده و پيشگيرى از حضور حتى يك نماينده از هموطنان مصرى در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراط‌گرى كه نتيجه آن جنگ مذهبى و از دست دادن آن افتخار تاريخى است را به صدا درآورد. آيا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بين مذاهب اسلامى گفتمان عالمانه بين پيشوايان مذاهب است يا رديه‌نويسى و جنگ تبليغاتى و مسابقه بر ضدّ يكديگر؟ آيا براى شناخت عقايد يك مذهب بايد معارف را از پيشوايان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت يا از چهره‌هاى منفور و شبكه‌هاى وابسته به دشمنان و جستجوى نقاط ضعف از لابلاى كتاب‌هاى مورد نقد پيشوايان؟ آيا در شرايطى كه با گذشت 35 سال از تأسيس جمهورى اسلامى ايران، تاكنون هيچ مرجع تقليدى در صدا و سيما به نقد عقايد و فقه اهل سنت نپرداخته و هيچ مسابقه مقاله‌نويسى بر ضدّ اهل سنت توسط مركز مديريت حوزه‌هاى علميه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به اين دو برنامه‌هاى تفرقه‌انگيز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامى و تقريب مذاهب است؟ در ايران و افغانستان شيعه و سنى در كنار هم حتى در انتخابات و حكومت همكارى مى‌كنند و مشكلى ندارند. اگر خداى نكرده اين هجمه تبليغاتى خشم عده‌اى از متعصبان اهل سنت را برانگيزد و خون شيعيان هموطن شما را بريزند و عكس‌العمل مشابه صورت بگيرد، مسئولان الازهر در پيشگاه الهى مسئول اين خون‌هاى به ناحق ريخته مسلمانان نخواهند بود؟ اينجانب با نگاه خوش‌بينانه‌اى كه هميشه به شما داشته و دارم، اميدوارم با صلابت جلو اين انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابيون و تكفيرى‌ها و وسوسه‌هاى خناسان تفرقه‌افكنى كه ممكن است در اطراف شما وسوسه كرده و از مسير اعتدال منحرف كنند بگيريد و چونان شيخ محمود شلتوت و ديگر مشايخ و مفاخر تاريخ الازهر در تاريخ خطه اعتدال و تقريب الازهر همچنان بدرخشيد و اين است اميد درباره شما. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ناصر مكارم شيرازى
ادامه مطلب

[ سه شنبه 8 دی 1394  ] [ 11:26 ق.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهید آشوری روبرت لازار:
 
🔹پشت این مجاهدت شهید مجاهدت این مادر است یک‌وقت کسی انقدر بی‌تابی می‌کند که مانع بقیه می‌شود اما رضایت مادر و پدر و بعد هم صبر آنها فضا را برای دیگران مساعد می‌کند. 
🔹هرجا می‌روم، غالباً مادرها روحیه‌شان بهتر از پدرهاست.
🔹اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری در انقلاب و جنگ به‌عنوان یک ایرانی وفادار عاقل بصیر و شجاع سربلند بیرون آمدند.
🔹یکی از کارهای انبیا «تبیین» بود،خیلی از مردم، راه را کج می‌روند، چون نمی‌دانند، این حرف زدن مادر شهید چه در کلیسا و چه بیرون و ابراز روحیه خوب و قوی کار خیلی مهمی است.
🔹«ایدوخون هو بریخا»به زبان آشوری به معنی «عید بر شما مبارک» نشانه شباهت زبانی با ماست، «ایدوخون» به کلمه‌ی «عید» نزدیک است و «بریخا» از جنس «برکت» است. 
🔹در اسلام هرکس عصمت حضرت مسیح و حضرت مریم را منکر شود، از اسلام خارج است. 
🔹ما به مسلمان‌ها قرآن هدیه می‌دهیم. اگر می‌توانستم یک انجیل خوب پیدا کنم، می‌آوردم اما انجیل‌های فعلی، اینهایی که من خواندم، روایت است نه آن چیزی که از آسمان نازل شده اگر آن را گیر می‌آوردیم، روی چشم‌مان می‌گذاشتیم

ادامه مطلب

[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 07:23 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
 
آیت الله جوادی آملی :
 
نسبت به پدر و مادر فرمود وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ ؛ اگر پدر سنّی از او گذشت عمری از او گذشت، سالمند شد یا مادر سنّی از او گذشت، این را فوراً تحویل خانه سالمندان ندهید!چند بار به عرضتان رسید که این دوره 7-6 ساله فرزند، بهترین دوره عاطفه آموزی فرزند است؛ این عاطفه را در این دانشگاه 7-6 ساله یاد می گیرد.اگر بچه، بچه مهدکودک شد، چون او عاطفه نچشید همین که پدر و مادر پا به سن گذاشتند، فوراً آن ها را تحویل خانه سالمندان می دهد؛ آن وقت یک مرگ تدریجی برای آن پدر و مادر است.اما اگر او 7 سال آغوش مادر دید، مهر پدری دید، این ممکن نیست پدر و مادر را رها کند.من این قصّه را چند بار به عرضتان رساندم: من تابستان یکی دو سال قبل بود در این دماوند، دیدم یکی نزدیک 60 سالش است؛ از یک راه دور آمده، یک شیشه آب هم دستش است، می گوید که حاج آقا! شما این را دهان بگذارید مادرم مریض است بلکه خوب شود.خوب، وقتی خودش در آستانه 60 سال است، مادرش هم در آستانه 90 سال است دیگر!این از راه دور آمده که یک حمدی بخواند برود به مادرش بدهد شفا بگیرد.یک همچنین آدمی هرگز حاضر نیست مادرش را در خانه سالمندان ببرد.اگر کسی بچه مهدکودک شد، این با خانه سالمندان رابطه دارد.اینطور نیست که پدر و مادر توقع داشته باشند بعد از اینکه سالمند شدند بچه از آن ها نگهداری بکند.این عاطفه نه در حوزه است، نه در دانشگاه، نه در کوی است، نه در برزن،این عاطفه 7 سال در آغوش پدر و مادر است.ممکن نیست بچه ای که در 7-6 ساله دانشگاهی منزل، آغوش پدر و مادر دید او راضی بشود پدر و مادرش را به خانه سالمندان بدهد.
 
منبع : (برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 210 تا 219/ رادیو معارف/برنامه بر کرانه نور، 1394/8/13)
 
 

ادامه مطلب

[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 07:08 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
⚡️نخستین گناه شاید به ناکجا آباد بکشد! 
 
👈اگر انسان یک گام در راه غیر رضای خدا بردارد، دیگر گامهای بعدی را نمی داند چه خواهد شد!همان گام اول، او را به جاهایی که نمی داند، خواهد کشید.👉
 
 
آیت الله بهجت (ره)
 
 

ادامه مطلب

[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 07:06 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
 اسامی برگزیدگان رشته‌های ترتیل و حفظ 10 و 20 جزء قرآن در دو بخش آقایان و بانوان بدین شرح است :
 
نفرات برتر حفظ 10 جزء برادران:
محمد شریفی از مرکزی، روح‌الله ناظمی از اصفهان، مسعود صیاف زاده از تهران به عنوان ممتاز و شهاب الدین خوجملی از گلستان و میثم یوسفی از قم به عنوان حافظ شایسته تقدیر معرفی شدند.
هیأت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان را به عنوان حافظ عالی در رشته حفظ 10 جزء انتخاب نکردند.
 
نفرات برتر رشته حفظ 20 جزء برادران:
عباس چنینی از اصفهان، محمد باباخان از تهران، محمد‌رضا رضایی از گلستان، محمد انگشتبه از بوشهر به عنوان حافظ ممتاز و علی شیخ جامی از خراسان رضوی به عنوان حافظ عالی در رشته 20 جزء معرفی شدند.
 
نفرات برتر رشته ترتیل برادران:
سیدرضا حسینی از زنجان حائز رتبه ممتاز و محمدجواد جاوری از تهران و عبدالامام حمادی از خوزستان موفق به کسب رتبه عالی شدند و جواد رشیدتولایی از خراسان رضوی و محمدحسن حسن‌زاده از یزد به عنوان قاری شایسته تقدیر در رشته ترتیل معرفی شدند.
 
 نفرات برتر رشته حفظ 10 جزء خواهران:
آرزو اسلامی از تهران به عنوان ممتاز، زینب رجب نژاد از قم، منیره حسن زاده از خراسان رضوی و سمیه شوشتری از مازندران به عنوان عالی و همچنین فرزانه خیام نکویی از اصفهان شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
نفرات برتر رشته حفظ 20 جزء خواهران:
راضیه رحیمی از اصفهان، سعیده احمدی از قم، فرزانه صادقی از گیلان و سکینه سفری از قزوین به عنوان حافظ ممتاز، مریم جاسمی از خوزستان، فاطمه زرین از آذربایجان غربی، فاطمه خالقی از خراسان رضوی، فائزه قضاوی از اصفهان و حمیده حسینی از فارس به عنوان نفرات سطح عالی این دوره از مسابقات معرفی شدند.
 
نفرات برتر رشته ترتیل خواهران:   
در این دوره از مسابقات در رشته ترتیل بخش بانوان ، فرشته مرادی از کرمانشاه و آذرمان صادقی از گیلان به سطح ممتاز و سنا منبوهی از خوزستان به سطح عالی و مرضیه فیروز زاده از فارس و معصومه صحرایی از اصفهان به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
 
 

ادامه مطلب

[ سه شنبه 1 دی 1394  ] [ 06:56 ب.ظ ] [ افشین ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By RASEKHOON :.

تعداد کل صفحات : 37 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ

مصباح الهدی برنامه ای برگرفته از قرآن و اهل بیت (ع) برای زندگی سعادتمندانه به شما می دهد
نویسند وبلاگ
آمار سایت
كل بازديدها : 115025 نفر
كل مطالب : 367 عدد
تعداد کل نظرات: 33 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ: شنبه 16 شهریور 1392 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 29 تیر 1396 
امکانات وب
دعای فرج